What love but second hand emotion ?( T.T 1984)

"כמו בכל שנה ,כך זה גם השנה " , היא חשבה לעצמה. למה לא קובעים תאריך ? , פעם אחת ולתמיד , שנדע מתי יוצא החג . נכון גם למוסלמים לא תמיד ברור מתי יוצא הרמאדן ,גם לא חודשיים לפני . נו אבל איך זה אמור לנחם אותי ? , אם האחרים לא יודעים מתי החג שלהם אז גם אני ככה ? , היא רטנה שוב ושוב בעודה עורכת את השולחן .

על שולחן בפינת האוכל נפרשה מפה לבנה מבד בגווני פנינה בוהקים . סביבו הועמדו 12 כסאות כמספר בני הבית ומש" סטיוארט שמצטרפת אליהם לארוחה , עם זוג התאומים המרגיז ( שנה שעברה הם שברו את הוואזה האהובה עליה , להורים ההמומים אמרה " שטויות , גם ככה לא אהבתי אותה ", ונשכה שפתייה בחיוך). בליבה עמוק התפללה לטלפון המבטל את בואם ,בגלל מזג האויר החורפי , אך האורות והקולות מכיוון החניה בחוץ סיפרו לה כי תפילותיה נדחו ברוב קולות.

ברדיו התנגן לו שירו של חיים משה : " תודה על כל מה שבראת , תודה על מה שלי נתתה , על צחוק של ילד , ושמי התכלת…" …ממש תודה ,הרהרה ..ממש תודה.

שבת אחרונה של חודש נובמבר . הגשמים כבר פה תחילתם בצפון , ומישור החוף ,ולאחריהם מצטרף המרכז והדרום ,ואת החגיגה יחתום הנגב. ברוך הבא לחורף .הסוודרים הורדו ממרומי הארון , מעילים נשלפו , אש ניצתה בקמינים והמושב מריח כמו פקיעין .

ופינתנו השבוע תעלה על נס את אחד החגים המאוחרים שהתמסדו , אך אחד הנפוצים ביותר….."חג ההודיה". Thanksgiving Day.

פה בישראל אנו מברכים על היבול החקלאי בחג השבועות בשלהי האביב , סלים עם תנובה , טרקטורים עם ילדים , פרות צועדות בשבילים ,חלב גבינות ושמלות לבנות מלוא העין…שמח. מנהג דומה נחוג גם בארה'ב. חג ההודיה (באנגלית: Thanksgiving Day) הוא למעשה חג אזרחי ולא דתי ,הנחוג באמריקה הצפונית, שבו מבטאים אסירות תודה על יבולי הסתיו והכרת תודה כללית לאלוהים. על אף שלחג שורשים נוצריים, במשך שנים רבות נערך גם כחגיגה חילונית, ואף על ידי חלק מתושבי צפון אמריקה שאינם נוצריים.

מתי חוגגים ? , אז זהו שזה לא אחיד… בארצות הברית נחוג החג ביום חמישי הרביעי של חודש נובמבר, על פי מועד שנקבע בארצות הברית בשנת 1941 בהחלטה מיוחדת , לא של הכומר הראשי , כי אם על ידי הקונגרס ובחתימתו של הנשיא פרנקלין רוזוולט. בקנדה לעומת זאת הוא נחוג ביום שני השני של חודש אוקטובר. לחובבי החגים ניתן לחגוג בקנדה…להמתין שישה שבועות , לנסוע לארה'ב ,ולחגוג את אותו חג בדיוק שוב.

מה המקור של החג ? לא מקור עליון , ולא תורה למשה מסיני…חג ההודיה שורשיו בתחילת ימיה של אמריקה. מקור המנהג בקשיי התאקלמות רבים של המתיישבים הראשונים שלא הצליחו לגדל חיטה ומצבם הכלכלי והבריאותי התדרדר מאוד. העזרה הגיע דווקא ממקור לא צפוי. תושבים אלו התאוששו רק לאחר שקיבלו עזרה מהאינדיאנים. כדי להודות על היבול שקיבלו הוחלט לערוך סעודה חגיגית. הסעודה כללה את יבולי השנה האופייניים למושבות הראשונות (תירס, דלעת, בטטות ותפוחי אדמה) עם הזמן התפשט מנהג זה לשאר המושבות, עד שב-1863 החליט הנשיא לינקולן להפוך את היום לחג לאומי. לינקולן קורא אותו יום להודיה, תהילה, תשובה ותפילה.

חג ההודיה הראשון – ציור מאת ז'אן לואי ג'רום פריס (1863–1930)

פה בארץ הצבי , כשקרבים ימי כיפור , מוכרז "צבע אדום " בלולים , התרנגולות בלחץ , עוד רגע ירחפו מעל ראשי מאמינים ויוכרזו ככפרות , ובשלב הבא יהוו מרכיב חשוב בקדרת מרק עוף לצד תפוח אדמה וגזר..בארה'ב המנהג קצת אחרת..שם נוהגים לחון את תרנגולי ההודו ( טוב לא את כולם …רק כמה נציגים…השאר יחוו את את חומו של התנור מקרוב , ויזדהו עם חבריהם ממנהג הכפרות).

במסגרת חג זה מתרחשת חנינה נשיאותית המכונה "חנינת תרנגול ההודו" בה מעניק נשיא ארצות הברית בכבודו ובעצמו "חנינה" לתרנגול הודו לרגל החג, ובכך מציל אותו ממוות.

מקורה של המסורת במנהגם של אנשי התאחדות מגדלי תרנגולי ההודו ומועצת הלול והביצים בארצות הברית להעניק מדי שנה תרנגול חי לנשיא, לצורך הגשתו בארוחת חג ההודיה. תחילתו של מנהג זה בימי כהונתו של הנשיא הארי טרומן.

הנשיא הראשון שידוע ששחרר את התרנגול שהוענק לו היה ג'ון קנדי, שעשה זאת באופן ספונטני ולא רשמי כשאמר "בואו פשוט נשמור אותו". הנשיא שהחל את מסורת החנינה הנשיאותית היה ג'ורג' בוש האב. "הוא לא יסיים על שולחן ארוחת הערב של אף אחד, לא הבחור הזה", אמר בוש על התרנגול שהוענק לו ב-1989. מאז העניקו כל נשיאי ארצות הברית חנינות רשמיות לתרנגולים שניתנו להם. החנינה ניתנת בטקס הנערך בגן הוורדים של הבית הלבן, במהלכו נוהגים הנשיאים להשמיע הערות מבודחות.

וכך עם חלוף השנים התמסדו להם מנהגים שונים ,והפכו לחלק מחיי האומה וחלקם אף הוגדרו בחוק.

חוק חג ההודיה

מועד החג נקבע בארצות הברית בשנת 1941 בהחלטה מיוחדת של הקונגרס ובחתימתו של הנשיא רוזוולט. החג חל תמיד ביום חמישי האחרון של חודש נובמבר. השנה נערך החג אתמול בתאריך: 24.11.2022.

סעודת החג מהווה את מוקד החג. זוהי ארוחת ערב גדולה, שמתחילה בשעות אחר הצהריים. אוכלים בה בעיקר תרנגול הודו צלוי, ולכן מכונה החג גם "יום תרנגול ההודו". מעריכים כי כ-45 מיליון תרנגולי הודו נאכלים בארצות הברית ביום זה, אם כי יש הסוברים שהערכות אלה מוגזמות…ויש שמעריכים אף יותר ומעריכים ב..70 מיליון.

בנוסף לסעודת החג והחנינה הנשיאותית , ישנה גם תהלוכה . כמו בתהלוכות דומות שנערכות ברחבי אירופה ( פסחנט בשוויץ ,הקרנבלים במדיירה, פסטיבלי מסכות בונציה וכו' ) התהלוכות בארה'ב מאופיינות בבובות הענק , בשלל ליצנים, תזמורות, רקדנים ורקדניות, בלוני הליום ענקיים וססגוניים ועוד אטרקציות לכל בני המשפחה. התהלוכה מתחילה בשעה 9:00 בבוקר ונמשכת כמה שעות. במרוצת השנים נעלם אט אט , האופי הדתי הבלעדי של "יום ההודיה" וכיום מדובר בחג חילוני, שבו מתכנסת המשפחה לסעודת החג , והמוטיב העיקרי שבו הוא רגש האהדה שבני המשפחה חשים זה לזה בצד הַחֲבֵרוּת שאדם רוחש לחברים והשכנים.

וכמו כל חג ,אנו תמיד זקוקים ליום מנוחה נוסף לאחריו , אצלנו הומצא ה"איסרו חג " , בארה'ב קצת יותר יצירתיים…."יום שישי השחור"…הידוע בכינויו "בלאק פריידי"…ומניין לו שמו המוזר ??

מבוקר המחרת של חג ההודיה מתחילים ידידנו ביבשת אמריקה בהכנות לחגיגות סוף השנה ההולכת וקרבה אל סופה…הכריסמס . ומה נחמד יותר מלפצוח במסע קניות? . רשתות הקמעונאות שרוצות למשוך את הלקוחות אליהן מכריזות על הנחות ענק. שעל שמן קרוי "יום שישי השחור". השנה יום שישי השחור חל ב-26 לנובמבר…היום…והוא ימשך עד ערב הכריסמס.

אז למה שחור ??…השם נעוץ בהליך טכני וחשבונאי פשוט . בדוחות רווח והפסד של הרשתות הקמעונאיות נהוג לסמן הפסדים באדום ואילו רווח מסומן בשחור …אז אמרנו שביום חמישי זה חג ההודיה , ולמחרת יום שישי מתחילים בקרנבל קניות….אז יום שישי זה כונה יום שישי השחור כי מרבית הרשתות ציינו בדוחותיהם רווחים נאים …בצבע שחור ומכאן הכינוי BLACK FRIDAY.

חג ההודיה , ויום שישי השחור לוקחים אותנו במוסיקה אל זמרת הבלוז והרוק והשחקנית ……השוויצרית (??)….ילידת אמריקה…מרגול האמריקאית הלא היא …טינה טרנר !!!

חייה של טינה היו לא קלים , וכללו משברים ,קשיי קיום עליות ומורדות .כבר הזכרנו אותה בפינתנו בעבר ולכן נקצר ונציין כי נולדה בשם אנה מיי בולוק (Anna Mae Bullock) בנאטבוש, טנסי שבארצות הברית. גדלה בחיק סבה וסבתה מצד אביה שהיו נוצרים-בפטיסטים אדוקים, וגם שימשו כאנשי כמורה בכנסייה המקומית.

טרנר החלה את דרכה המוזיקלית בשנת 1958 בעזרתו של המוזיקאי והמפיק אייק טרנר שהיה זה שהעניק לה את שם הבמה טינה, ולמעשה גם את שם משפחתה לאחר שנשא אותה לאישה בשנת 1962. תחילה שימשה טרנר כזמרת ליווי בהופעותיוכבר שהייתה בת 18, אך עד מהרה תפסה טרנר את קדמת הבמה לצידו של אייק ולהקתו.

ההצלחה המוזיקלית של שניהם והתקופה היפה, הפכה במהרה למערכת יחסים אלימה נפשית ופיזית, כאשר טינה נאלצה להתמודד עם התמכרותו של אייק לסמים ואלימות קשה מצידו, אך זה לא נתן לה לעצור אותה. אחרי גירושיה מאייק, היא כתבה ספר אוטוביוגרפי שהפך להיות סרט מצליח בשם "Wha's love got to do with it". מאז, שברה טרנר אינספור שיאים וקטפה הישגים כמו הופעה בפני הקהל הכי גדול בעולם כאשר 184 אלף איש הדיעו לצפות בה בריו דה ז'נרו.

לאחר שנמלטה טינה מאייק שהכה אותה קשות , היא נותרה חסרת כל , וחייה אצל חברים וחברות . את יחסיה עם האידיוט היא סיימה לאחר שהסכימה לקחת על עצמה את החובות הכבדים בהם היו נתונים בגלל ביטול מסע ההופעות שבוטל עקב מצבו של אייק. בתקופה קשה זו מצאה טינה נחמה נפשית דווקא בחיק הבודהיזם. הכח ששאבה מהבודהיזם סייע לה לפצוח בקריירת סולו שהעלתה אותה להישגים נפלאים.

ב־1984 הגיעה טרנר חזרה אל ראשי המצעדים, וזאת הודות לאלבומה "רקדנית פרטית". אלבום זה כלל שלושה להיטים שהגיעו לראשי המצעדים וכן שני שירים שזכו בפרסי גראמי: "מה לאהבה ולכל זה?" ו"עדיף לך להיות טוב אלי". ב־1985 זכתה טרנר בארבעה פרסי גראמי על אלבומה "רקדנית פרטית". עד היום, נחשב אלבום זה לאחד מהאלבומים הנמכרים בכל הזמנים.

מאז הלך כוכבה וזרח. היא הופיעה במספר סרטים לצד מל גיבסון, ארנולד שוורצנר , הקליטה דואטים עם זמרים /זמרות מצליחים , השתתפה במופע הדיוות הגדול ,נטלה חלק בפרויקטים שונים של סיוע ועוד ועוד ….

טינה טרנר, לצד זוכי פרס מרכז קנדי לשנת 2005

היא זכתה בפרס מרכז קנדי , על שמה כוכב בשדרות הוליווד, נכנסה להיכל התהילה של הרוקנרול האמריקאי קטפה פרסי גראמי , ופרס אביר מסדר האומנויות…משנת 2000 פרשה טינה מהופעות כמעט לחלוטין , למעט מספר גיחות אורח במספר מופעים .

בשנת 2013, בגיל 73, טרנר כיכבה על שער מגזין האופנה האירופאי ווג ובכך הפכה לאישה המבוגרת ביותר שהופיעה אי פעם על שער הגיליון. ולפני שנתיים הוציאה עם הדי ג'י הנורבגי קייגו חידוש ללהיטה "What's Love Got to Do with It".

כיום בגיל 83 היא כמעט ואינה בעין הציבור היא חיה בציריך שבשוויץ.

אז למה חג ההודיה וטינה טרנר דווקא היום ?

התשובה וודאי ברורה , אמש נחוג בארה'ב חג ההודיה והיום זה יום שישי השחור שבא בעקבותיו ,והיום מלאו 233 שנים (26/11/1789) לאישורו של הקונגרס את הצעתו של רוזוולט להפוך טקס ההודיה לחג לאומי.

וטינה טרנר ?? היום זה יום הולדתה ה-83 , אז חג שמח לכל אוכלי ההודו , קניות חכמות ולא מיותרות לכל הרוכשים במסע הקניות של יום שישי השחור , שהפך לטרנד עולמי …וכמובן מזל טוב לטינה טרנר , עד 125 עם המון כח בריאות ושירה עוצמתית כמו שרק היא ( ומרגול כמובן ) יכולים.

ומה אם לא שירה הנהדר של טינה משנת 1984,השיר שהחזיר אותה לבמות , ראוי לסגור את הפינה. השיר מדבר אומנם על מערכת יחסים שהיא לא סוגה באהבה ,אלה בעיקר פיזית ומכח האינרציה…טינה שלא אהבה בתחילה את השיר ,הסכימה עם המפיק והשיר הפך להיסטריה ..והיסטוריה.

שבת נעימה לכולם וחורף חמים ונעים לכל המצטנפים בפוך .

You must understand, though the touch of your hand
Makes my pulse react
That it's only the thrill of boy meeting girl
Opposites attract
It's physical
Only logical


You must try to ignore that it means more than that
Oh-oh, what's love got to do, got to do with it?
What's love but a second-hand emotion?


What's love got to do, got to do with it?
Who needs a heart when a heart can be broken?
Oh-oh, what's love got to do, got to do with it?
What's love but a second-hand emo-
Oh-oh, what's love got to do, got to do with it?
Who needs a heart when a heart can be broken?

כתיבת תגובה