נמיה מוטא , וישו רוקדים פאנדאנגו

שמש קרה מאירה את שמי הבוקר ביום  ה-358 של שנת 2016  ,שנופל כמו בכל שנה על ה-24 לדצמבר שהוא גם חג המולד הנוצרי .

%d7%94%d7%95%d7%a8%d7%93-2

וביום בו חוגגים הנוצרים את מולד יהושע משיחם ,בדיוק היום לפני 516 שנה ,בשנת 1500 נפל דבר במורשת הקהילה שלנו ,הקהילה הקוצינית , הפורטוגזים פולשים לראשונה לקוצין , ובה הם יחזיקו 163 שנים עד לסילוקם על ידי ההולנדים .(ב7/1/1663) .

 

images

מוצאה של  קהילת יהודי קוצ'ין לוט בערפל וקיימות גרסאות שונות לנושא . המסורת המקומית מדברת על הגעת היהודים הראשונים כבר באוניות המלך שלמה(לפני כמעט 3000 שנה ). מסורת אחרת מדברת על צאצאים מגולי אשור, או על יהודים שהגיעו להודו בתקופת גלות בבל(לפני 2600 שנה לערך ) . ויש הסוברים שיהודי קוצ'ין הגיעו להודו בעת חורבן הבית השני (לפני 1950 שנה לערך ), או שהגיעו מתימן , ,או ממיורקה רק במאה  הרביעית. אחרים סבורים שמקורם מסוחרים יהודים שכונו "ראדאנים", שבאו להודו למטרת מסחר בשנת אלף לספירה.

המון השערות ישנן בדבר המקור וראשית יהדות קוצין ,אך המסמך המתועד הרשמי  הכי קדום שישנו כיום הינם ארבע לוחות נחושת משנת 379 לספירה ,בהם נותן המלך המקומי ( הראג'ה ) סרי פרקראן אירבי ונמאר, למנהיג היהודי  המקומי -יוסף רבן כתב זכויות ושלטון על שטחים וקהילה .התעודה הכתובה על ארבע לוחות נחושת בכתב עתיק בטמילית (כתב עתיק שכמעט איננו בשימוש כיום) נמצאת בבית הכנסת שבעיר מאטאנצ'רי.(קוצין )

הקשר הראשון בין הודו וארץ ישראל, נוצר ככל הנראה בזמן תור הזהב של מלכות המלך שלמה. תבלינים  זהב וסחורה אקזוטית אחרת משכו את סוחריו הימיים של שלמה המלך לחופים אלו, לפני כמעט שלושת אלפים שנה.

ספר מלכים מתאר את עבודתם של המלחים של שלמה המלך וספינותיו: "ויבאו אופירה ויקחו משם זהב ארבע מאות ועשרים ככר ויבאו אל המלך שלמה" (מל"א ט, 28), יש המשערים שאופיר המקראית אליה הגיעו ספינותיו של שלמה שכנה בדרום מערב הודו (חבל קראלה נחשב לממלכת התבלינים)ומשם הביאו המלחים לשלמה את הזהב והכסף עבור מלכת שבא, מהודו לירושלים.

אחד ההסברים המקובלים על מקורם של יהודי קוצ'ין הוא שהם צאצאים ליהודים מתימן אשר גורשו מתימן ועברו לדרום הודו; וכידוע, יהודי תימן נחשבים לאחת הגלויות הקדומות ביותר עוד מימי בית ראשון. (לאחרונה התפרסם בהארץ מחקר גנטי שמצא דמיון גנטי מובהק בין יהודי תימן להודו ) , במשך השנים נשמרו קשרים בין יהודי קוצ'ין ליהודי תימן ועל פי ממכתבים  שנמצאו נודע שיהודי תימן סיפקו תשמישי קדושה ליהודי קוצ'ין ועמדו עימהם בקשרי נישואין ומסחר.

יהודי קוצ'ין עסקו בעיקר במסחר , והתגוררו ברובם בעיר הנמל קארנגור ( 18 ק'מ צפונית לעיר קוצי'ן ,וכונתה בעבר שינגאלי ), חלקם מצפון לנהר (טקמבאום ) וחלקם מדרום לו ( קדמבאום ) ,ואז בשנת 1500 מגיעים הפורטוגלים וכובשים את קראלה  ויהודי קארנגור שחוששים מהתנכלות הפורטוגלים  נפוצים לשלושת הכפרים ושתי הערים שבהם גרו  הורינו  : מאלה ,צ'נמאנגלם ,פארור ….והערים קוצין וארנקולם …וכך החל מ1524 מפוזרת קהילת יהודי קוצין בתצורה כפי שהורינו וסבינו וסבתותינו זוכרים אותה. כחמש קהילות …ועל  חיי הקהילה טרם עלייתה נדון בפעם אחרת.

%d7%94%d7%95%d7%a8%d7%93-3

ולמה הנושא הזה עולה עכשיו ?  אז ראשית היום מלאו 516 שנה לפלישת הפורטוגזים לקוצין שהביאה לפיזור הקהילה ל-5 ישובים  , ושנית הערב זה נר ראשון של חנוכה , ולמי שעוד קצת זוכר ,אז זהו ערב הילולא לזכרו של הרב החשוב שהיה בקוצין  שנקרא "נמיא מוטא" ( נחמיה מוטח ) שהגיע לקראלה כפי הנראה מתימן.

 

ואלו מוליכים אותנו במוסיקה אל  להקת "פרוקול הארום" שהיתה הרכב בריטי שהחל את דרכו כלהקת אולפן בלבד, גרי ברוקר – זמר, פסנתרן, קיית רייד שכתב את הטקסטים היוו את הבסיס של ההרכב הזה ששורשיו עוד בתחילת השישים, בלהקת The Paramounts .  ובהמשך, אחרי ההצלחה הגדולה של "בהיר יותר מחיוורון",יצאה הלהקה להופעות. פרוקול הארום שסווגה כלהקת רוק המתקדם (פרוגרסיב רוק)  רקחה תערובת  של בלוז, רוק ונגיעות של מוסיקה קלאסית.ההרכב פעל עד שנת 1977 .ובשנת 1991 התאחד למסע הופעות קצר .סה'כ הוציאה הלהקה 11 תקליטים .אגב הלהקה קרויה על שם החתול של חברו של מנהל הלהקה , ומשמעות השם הוא " הרחק מן הדברים האלה ".

procol-harum

 

ולמה זה מוליך אותנו אליהם ? כי להיטם הגדול ביותר :" בהיר יותר מחיוורון " מזכיר בתוכו את  ריקוד הפאנדאנגו (מחול זוגות עממי ) כאשר המילה פאנדאנגו מקורה בספרדית/פורטוגזית ,ויש הטוענים שמקור הריקוד עצמו  הוא בדרום מערב הודו , וכך שיר של להקה נוצרית (לערב חג המולד) מזכיר  ריקוד עם שם פורטגזי/ספרדי  ,שמקורו יתכן בדרום מערב הודו .חוברים יחד ביום הזה ערב חג המולד , 516 שנה לפלישת פורטוגל לקוצין ,וערב נר ראשון של חנוכה ,הערב לזכרו של נמיה מוטא. השיר מחבר פורטוגזים נוצרים ויהודים בערב חג חנוכה.

השיר קצת הזוי במילותיו ומתאר חוויות של חברים ששתו כנראה יותר מידי במסיבה והכל סביבם נראה הזוי ,אבל המוסיקה נפלאה.

We skipped a light fandango,
Turned cartwheels 'cross the floor.
I was feeling kind of seasick,
But the crowd called out for more.
The room was humming harder,
As the ceiling flew away.
When we called out for another drink,
The waiter brought a tray.

And so it was that later,
As the miller told his tale,
That her face at first just ghostly,
Turned a whiter shade of pale.

שבת נעימה לכולם חג חנוכה ומולד שמח והילולה טעימה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s