"בואו ברינה עדת אמוני , בואו ונעלה אל הר אדו-ני" ( מתוך ספר שירה קוצ'יני )

אילו זה לא היה קורה.

אילו לא עלו הורינו ארצה לפני 69 שנים ,היינו אנחנו ובני גילנו ,אולי סוחרים זעירים בעיר דרומית בשולייה המערבים של תת יבשת הודו. משקימים היינו עם שחר , מעמיסים את חפצינו על סירה ושטים אל עיר התעשייה טריוונדרום להביא סחורה . על כתפינו וודאי הייתה מונחת מטלית לנגב את אגלי הזיעה בחום המעיק . שולי חולצתינו היו רטובים כמו גם כפות רגלינו שהיו וודאי יחפות.

את הסחורה היינו רוכשים תוך ויכוח קולני או תחת שתיקה בעזרת מטלית שהייתה מונחת על ידינו ואת המחיר היינו סוגרים בסימני אצבעות וידיים ,ללא קול , ובלי שאף סוחר אחר לא ידע את המחיר , כנהוג בשוק התבלינים.

ילדינו היו מניחים תיק על צווארם לובשים את תלבושת בית הספר , ואצים להם עם שחר אל המוסד החינוכי . בדרך היו עוצרים בוודאי בחנות שהייתה על צד הדרך , קונים אפאם מתוק במחיר של 1/2 רופי וממהרים בטרם ישמע הצלצול.

אימותינו וודאי היו מניחות סירים על רמץ גחלים ,ובוחשות בנחת את התבשיל . ריחות התבלינים העזים , וניחוחות הדגים המטוגנים היו עושים דרכם עד לשערי בית הספר ומפריעים את ריכוז התלמידים.

גנדי היה מופיע לביקור בשיעורי היסטוריה , וישנו היה קופץ לביקור בכתבי התיאולוגיה , וישראל הייתה מוזכרת …אולי בשיעורי גאוגרפיה או אולי בחדר שליד בית הכנסת בשיעור שאחרי שעות הלימוד בבית הספר.

בחגים היינו עוטים בגדים בשלל צבעים התואמים את מסורת החג ,ירוק לסוכות ,אדום בשמחת תורה , לבן בכיפור ,ומתפללים לשנה הבאה בירושלים….

וכך אני מפליג על כנפי החלום של אילו ……ולפתע צילצול הטלפון מחזיר אותי למציאות , אני קם שוטף פנים ,ברדיו מודיע השדרן כי מירי מונתה לשרת התרבות , מעוז לחינוך , ודרעי לאוצר…ואני רוצה לחזור לישון…לחזור להודו.

שבת לפני אחרונה של שנת 2022 . בעוד שבוע בדיוק יציין העולם הנוצרי את סיומה של השנה , עצי אשוח זוהרים , סנטה קלאוס עושה שעות נוספות במזחלת…מתנות תיפתחנה ,והמון אורות ונשיקות יציינו את בואה של 2023…ופינתנו השבוע תעלה על נס את העיר…קוצ'ין.

קוצ'י…הידועה גם בשמה הקודם קוצ'ין, היא העיר השנייה בגודלה במדינת קרלה בהודו, ואחת מערי הנמל העיקריות של הודו. העיר המכונה גם "מלכת הים הערבי", ממוקמת במחוז ארנקולם, כ-220 קילומטר צפונית לבירת מדינת קרלה, טריוונדרום.

במשך מאות שנים רבות עד לשלטון הבריטי בהודו וגם במהלכו הייתה קוצ'י מקום מושבה של נסיכות קוצ'י. בקוצ'י ובארבע כפרים קטנים סביבה הייתה קהילה יהודית (שמנתה בתחילת שנות ה-40 כ 1800-2000 איש ), אשר עלתה ברובה לישראל בשנות החמישים של המאה העשרים.

קוצ'י הייתה מרכז של סחר התבלינים ההודי במשך מאות שנים ועד ימינו אלה . ההתייחסות הכתובה הראשונה לקוצ'י מצויה בספרים שכתב הנוסע הסיני מה חואן במהלך ביקורו בקוצ'י במאה ה-15 כחלק ממסעו של האדמירל הסיני ג'נג חה.

קוצ'י היא נמל טבעי על הים הערבי הממוקם בקצה הצפוני של רצועת אדמה צרה שאורכה כ-19 קילומטר ורוחבה פחות מקילומטר וחצי. במקומות רבים המופרדת מהיבשה על ידי לשונות ים ושפכי הנהרות המתנקזים מהרי גהט המערביים. קוצ'י נחשבת לנמל הטבעי הבטוח ביותר בהודו.

רשתות הדייגים בנמל קוצ'ין

קוצין שהייתה עיר נמל ומסחר נחשקת בפני משלחות תאבות בצע מאירופה ,הפכה יעד לכיבושים . הפורטוגזים, בפיקודו של פדרו אלברש קברל (מגלה ארצות וחוקר , נחשב לאירופאי הראשון שגילה את ברזיל), הגיעו לקוצ'י לראשונה ב-24 בדצמבר 1500 ושלטו בה 162 שנה ,עד ה-7 בינואר 1663. בתאריך זה הגיעו וכבשו ההולנדים את העיר. 159 שנה מאוחר יותר …הולנד העבירה את העיר והשטחים סביבה לשלטון בריטניה בתמורה לאי בנגקה (באינדונזיה) כתוצאה מהחוזה האנגלו-הולנדי של 1814.

עד להגעתם של הפורטוגזים היו הנוצרים היחידים בקוצ'ין נוצרים של סנט תומאס. מאז בואם של הפורטוגזים הפכה הדת הקתולית להיות הדת השולטת בעיר. כ-35% מתושבי העיר הם קתולים, אחד הריכוזים הנוצריים הגדולים ביותר בהודו. בשנת 1524 נקבר בכנסיית "סנט פרנסיס" מגלה הארצות הפורטוגזי ואסקו דה גאמה, עצמותיו הועברו לפורטוגל ב-1539.

איור המתאר את נחיתת הפורטוגלים בהודו

קוצ'ין נשארה בירת מדינת קרלה מסוף המאה ה-18 עד שהצטרפה לאיחוד ההודי ב-1947. קוצ'ין הייתה הנסיכות הראשונה שהצטרפה לאיחוד מרצון.

על פי מפקד משנת 2012 חיים בעיר קוצין כיום קצת יותר מ 2,400,000 תושבים .אחוז יודעי הקרוא וכתוב הוא מהגבוהים בהודו ( למעלה מ-92% ) ,הדתות העיקריות בקוצ'י הן נצרות הינדואיזם ואסלאם כמו כן יש מיעוטים זעירים של יהודים וסיקים.

קוצ'ין של היום

נפח המסחר בקוצ'י הוא הגדול ביותר בקרלה. כלכלת העיר מבוססת בעיקר על מגזר השירותים. באזורי המסחר העיקריים מצויים קמעונאים של זהב וטקסטיל, יצוא פירות־ים ותבלינים, תוכנה, תיירות, שירותי בריאות, בנקאות ומספנות. קוצ'י היא משכן הבורסה הבינלאומית לפלפל, שבה נקבע מחירו העולמי של הפלפל השחור.

מקורות הכנסה נוספים: מרכזי הייטק ענקיים , העברות כספים מקרובי משפחה המתגוררים בארצות חוץ, ותיירות ושירותים נלווים שהפכו לתורמים משמעותיים להכנסות העיר.

השפה הנפוצה בקוצ'י היא מלאיאלאם (שפת הורנו ), אם כי בחוגי העסקים מדברים אנגלית. תושבים רבים מבינים אנגלית, הינדית וטמילית.

המטבח הקוצ'יני הוא שילוב של המטבח של דרום הודו עם השפעות מהמטבח האירופאי. המטבח של צפון הודו והמטבח הסיני הפכו פופולריים גם הם בקוצ'י.

על יהדות קוצ'ין ממנה הגיעו הורינו כבר דברנו בעבר לה הוקדשה פינה , ולכן נציין רק כמה אנקדוטות קצרות .

על הזמן המדויק שהגיעו ראשוני השבט היהודי לקוצ'ין ועלו בחוף מלאבר, אין יודעים במדויק. אפשרויות ישנן למכביר.

משפחה של יהודי קוצ'ין. צילום מסביבות 1900(האנציקלופדיה היהודית)

אחת הגרסאות הרווחות הינה כי ראשוני יהודי קוצ'ין הם למעשה שבט מיהודי תימן שהגיעו לשם אחרי חורבן בית ראשון, ויהודים שהיו סוחרים בפילפל וקנמון עלו לראשונה בחוף מלאבד ויסדו את הקהילה היהודית שם. גרסה אחרת מספרת כי המקורות עוד מוקדמים יותר עוד מימי שלמה המלך שהיה לו קשר מסחרי עם חוף מלאבר בדרום מערב הודו.

מולוו'ארצ'י-עוף בפלפל (תבשיל קוציני מסורתי)

כך או אחרת ראשוני היהודים בהודו ישבו בקארלה בעיר נמל בשם קארנגור צפונית לקוצ'ין של ימינו , והסברה היא כי בעקבות שטפון גדול / או פלישת הפורטגלים בשנת 1500 ,נפוצו היהודים ל-5 ישובים בהם חיו והישובים היו :פארור , ארנקולם , קוצ'ין , מאלה , צ'נמנגלאם. בישובים אלו גרו היהודים בצורה מרוכזת סביב בתי כנסת ברחובות שקיבלו את הכינוי המובן JEW STREET . עם הקמת מדינת ישראל מכרו מרבית היהודים את כל רכושם ומימנו בעצמם את הגעתם ארצה.

והעיר קוצ'ין שבחבל קארלה שבהודו לוקחת אותנו במוזיקה אל היוצר והזמר המוסלמי ….כן כן , לא להיבהל יוסוף אסלאם….למי שלא מכיר הוא מוכר יותר בשמו …קאט סטיבנס.

קט סטיבנס (Cat Stevens) הוא זמר-יוצר בריטי, ופעיל חברתי. אלבום הבכורה שלו יצא בשנת 1967 וזכה להצלחה רבה, ואחריו הוציא אלבומים נוספים ולהיטים רבים שהפכו לפופולריים בעולם, ביניהם "Matthew and Son", "Wild World", "Peace Train", "The First Cut Is the Deepest" ועוד.

קאט נולד בשם סטיבן דמיטרי ג'ורג'יו (Steven Demetre Georgiou) בשכונת מרילבון בלונדון שבממלכה המאוחדת למשפחה נוצרית-קתולית. הבן השלישי לאב יווני-קפריסאי ולאם שוודית. הוריו עבדו במסעדה בקרבת כיכר פיקדילי. הם התגרשו כשהיה בן שמונה, אבל המשיכו לעבוד ביחד במסעדה.

ידידנו התעניין במוזיקה ובציור מגיל צעיר, ולמד לבד לנגן בפסנתר. בגיל 15 אביו קנה לו גיטרה והוא ניגן בה שירים של הביטלס ולאחר מכן שירים שכתב בעצמו. בגיל 16 שהה בשוודיה עם אימו במשך כמה חודשים, בהם למד ציור. לאחר שובו ללונדון הוא איבד עניין בלימודים והתרכז רק במוזיקה ובאמנות.

בגיל 19 סטיבנס חלה בשחפת והתאשפז במצב קשה בבית חולים במערב סאסקס. הטיפול ארך מספר חודשים, ולאחריו נדרש לשנה של החלמה. בעקבות חוויה זו כתב את השיר Trouble. במהלך תקופה זו סטיבנס החל לחפש אחר משמעות החיים, ולמד מדיטציה, יוגה ומטאפיזיקה. הוא החל לקרוא על דתות אחרות, והפך לצמחוני. בתקופה זו כתב חלק גדול משיריו.

ב-1970, לאחר החלמתו ממחלת השחפת, החליט סטיבנס לשנות את הסגנון המוזיקלי התזמורתי שאפיין את שני אלבומיו הראשונים. השנים 1970–1973 הביאו אותו לשיאים חדשים של פופולריות, לא רק בבריטניה אלא גם בארצות הברית ובמדינות רבות בעולם.

הסינגל הראשון של סטיבנס מתקופה זו, "Lady D'Arbanville", נכתב על חברתו באותו זמן, פטי דארבנוויל, והוא נמכר במעל למיליון עותקים. בשיר משתתף גם פיטר גבריאל בנגינה על חליל. לאחר שנפרד ממנה, הוציא את הלהיט "Wild World". כל אלבומיו מאותה תקופה זכו לתואר "אלבום זהב", ובפרט האלבום "Tea for the Tillerman" הוכתר כ"אלבום פלטינה משולש", נכלל ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים, ושירים רבים ממנו הפכו ללהיטים.

בשנת 1973 עבר סטיבנס לריו דה ז'ניירו, ברזיל, על מנת להתחמק מתשלומי מס גבוהים בבריטניה. עם זאת, את רווחיו מאותה תקופה הוא תרם לארגון אונסק"ו.

סטיבנס שחיפש את עצמו ואת משמעות הקיום נדד בין תפיסות שונות :זן ,בודהיזם ,נומרולוגיה ,אסטרולוגיה ועוד ,יד המקרה הביאה לכך שבאותו זמן אחיו הבכור דייוויד התגייר , ונשא לאישה בחורה ישראלית צעירה. ביולי 1977, במהלך ביקור בישראל, קנה דייוויד עותק של הקוראן בירושלים והביא אותו לסטיבנס כמתנת יום הולדת. זו הייתה עבורו נקודת המפנה במעבר לאסלאם.

לאחר תהליך ארוך וחיפוש עצמי הוא מחליט בשנת 76 להתאסלם ובשנת 77 משנה את שמו ליוסוף אל אסלאם.

הוא הפסיק להקליט שירים חדשים ומיעט להופיע. הופעתו האחרונה בתקופה זו הייתה בקונצרט צדקה ב-22 בנובמבר 1979 באצטדיון ומבלי, למען קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים. הבחור מאז מופיעה רק מידי פעם במופעי צדקה או אירועים שמוקדשים לנושאים שונים. בשנת 2014 נבחר להיכל התהילה של הרוק אנד רול, והוצג בטקס על ידי ארט גרפונקל. באותה שנה יצא גם סרט תיעודי המתעד את מסע ההופעות שלו מדובאי ועד ניו יורק.

אז למה קוצי'ן ולמה קאט סטיבנס דווקא היום?

אז היום מלאו בדיוק 522 שנים לנחיתת הפורטוגלים בקרלה שבהודו . היום לפני 522 החל להתגלגל לו הכדור שהביא לכך שיהודי קארלה יפוצו מהעיר קארנגור לחמשת הישובים בהם גרו עד עלייתם ארצה . הארץ עליה חלמו ועלו מתוך אמונה שלמה כי זו הארץ עליה ערגו כל ימי היותם בהודו . וקאט טיבנס ? אז היום בדיוק לפני 55 (23/12/77)שנה שינה קאט סטיבנס את שמו ליוסוף איסלאם .

לסטיבנס ישנו שיר נפלא שנקרא WILD WORLD , -עולם פראי ,בשיר הוא מבקש מבתו היוצאת אל החיים להיות זהירה , כי העולם מסביב ..איך נאמר פראי משהו. ובחזרה להורים שלנו שהגיעו מקוצין הרחוקה לפה . אז במבט שלהם לאחור האם לזו המדינה הם קיוו ? , שיוויון , אחדות ? , עזרה לחלש ? בית לכל היהודים תהה אשר תהה דעתם ?… האם זו המדינה אותה עבדו כל כך קשה לבנות , קיפחו את חייהם ושילמו בדמם ? בימים האחרונים מדי פעם עולה הספק . אולי סטיבנס צדק וזהו אכן עולם פראי.

שבת נעימה וחורף נעים לכולם.

Now that I've lost everything to you
You say you wanna start something new
And it's breaking' my heart you're leaving'
Baby, I'm grieving'

But if you wanna leave, take good care
I hope you have a lot of nice things to wear
But then a lot of nice things turn bad out there

Oh, baby, baby, it's a wild world
It's hard to get by just upon a smile
Oh, baby, baby, it's a wild world
I'll always remember you like a child, girl

You know I've seen a lot of what the world can do
And it's breaking my heart in two
Because I never wanna see you a sad girl
Don't be a bad girl

But if you wanna leave, take good care
I hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there's a lot of bad and beware

כתיבת תגובה