"הַלֵּב שֶׁלִּי נִקְרַע לִשְׁנַיִם מָה שֶׁלֹּא רָאֲתָה שִׁפְחָה עַל הַמַּיִם כְּמוֹ סוּפָה מִן הַיָּם ,הוֹלֵם כְּמוֹ תֻּפָּהּ שֶׁל מִרְיָם , פּוֹעֵם וְאֵין תְּרוּפָה בָּעוֹלָם" (ישי ריבו)….ורק…. אני אוכל להפוך מספדי למחול.

מה אנחנו יודעים עליו ?נו…על הלב שלנו ?

אז מכל השרירים שבגופנו , הוא זה העובד הכי קשה ,או כמעט הכי קשה .( שרירי קרנית העיניים עובדות מעט יותר ) .

מהו אופן הפעולה שלו ? אז על רגל אחת, ומאוד בגדול -ללב שני חדרים עם מחיצה בניהם, חדר ימני מקבל דם משומש מאברי הגוף ,את הדם הוא שולח דרך העורק היראתי לריאות ושם הדם מועשר בחמצן ונשלח לחדר השמאלי אשר שולח אותו לאברי הגוף ומהם חזרה דרך הורידים לוריד החלול העליון וממנו לחדר הימני. וחוזר חלילה . התכווצויות שריר הלב הן שיוצרות את פעולת השאיבה /דחיסה של הלב.

למי שתוהה למה הוא מתאמץ כל כך ? זה לא בגלל האופי ההיפר אקטיבי שלו . יש לו אחריות , והוא צריך לשלוח דם לכל 75 טריליון !! תאי הדם שבגופנו . וזה הרבה מאוד דם…לזה ששואל כמה הרבה ? , אז דמיינו יקב גדול…מאוד גדול..לאורך חיי אדם ממוצע שולח הלב כמות דם המקבילה ל 1.5 מליון חביות !!.

והלב אינו עצלן . עוד משחר ילדותו הוא עובד קשה , פעימות ראשונות יוצאות לדרך עוד כשהעובר בן 4 שבועות , והוא אינו חדל לעבוד עד רגע הכרזת המוות. ויש לו מרץ ואנרגיה , כך מספרים , שיכולה לדחוף בכל יום משאית למרחק 30 ק'מ. בעיות בתפקודו הן הגורם תמותה מספר אחד בעולם . אבל היי , אל יאוש , השכלה ,אושר וכושר הוכחו כמשפרות את תפקודו ואת אורך חייו.

הוא גם לא ממש מתעקש לחיות דווקא בתוך הגוף , הלב יכול לתפקד גם מחוצה לו , אם נספק לו חמצן וקצת חשמל. ולבחור שיושב מצד ימין ושואל כמה חזקה היא משאבת הלב ?… אז לחצו על כדור טניס חזק והרפו…זו עוצמת הדחיפה של ליבנו.

וכמו תמיד המין היפה מסתבר גם זריז יותר , ליבן של נשים פועם בממוצע מעט מהר יותר , ואולי , רק אולי בגלל זה נחשב הלב בתרבויות שונות.. כמרכז הרגש. אבל הייאל תקחו זאת ללב

שבת של אחרי החגים ,הלילות מקדימים את בואם ,והשמש מתעצלת לזרוח עד לאחר השעה שש ורבע בבוקר ,וגשם קל החל יורד . הערבים נעשים קרירים , דורבן חצוף אוכל לנו צמחים בגינה , ובצידי דרכים תנים מייללים ומבשרים את בוא הסתיו , שלושים יום עברו חלפו והחורף קרב . ופינתנו השבוע תעלה על נס את סדרת האנימציה "הלב".

הספר "הלב" הוא יומנו של תלמיד בשם אנריקה שגר בעיר טורינו ואינו עוזב את העיר. ועלילת הסדרה הלב היא למעשה סיפור בתוך סיפור, שמחנך הכיתה מספר לאנריקה ונקרא "מן האפנינים אל האנדים"…העלילה הפנימית של הספר ..הופקה לסדרה.

הלב הופקה ביפן לסדרת אנימה בת 52 פרקים שביים ותסרט איסאו טאקאהטה (קבר הגחליליות), ועוסקת במסעו של הילד האיטלקי מרקו רוסי בחיפוש אחרי אימו. שמה המקורי של הסדרה ביפן היה : "3,000 מייל בחיפוש אחר אמא".

ביפן שודרה הסדרה כחלק מרצועת השידור שהייתה ידועה בשם "World masterpiece theater" וכללה בתוכה סדרות רבות שכולן היו מבוססות על יצירת ילדים קלאסית כזו או אחרת. בישראל שודרה הסדרה בטלוויזיה החינוכית בשנים 1983–1984 בפעם הראשונה ( תאריך הפרק הראשון היה 15/09/1983 ,לפני 39 שנה ) ומאז שודרה פעמים רבות בשידורים חוזרים באותו ערוץ, בערוץ הילדים ובערוץ ג'וניור, והפכה לאחת מסדרות הילדים המוכרות בישראל.

שיר הפתיחה של הסדרה שהולחן על ידי יקויצ'י סקטה, תורגם לגרסה העברית על ידי לאה נאור (פזמונאית, סופרת, מתרגמת ותסריטאית ישראלית, ממקימי קיבוץ נחל עוז , מכותבי קשקשתא ,שלוש ארבע חמש וחצי ,קרוסלה , בבית של פיסטוק ,ועוד '.), ובוצע על ידי הזמרת אילנית.

על מה הסדרה ? , הסדרה מתמקדת בסיפורו של מרקו, ילד צעיר ואנרגטי החי עם משפחתו בעיר הנמל ג'נובה שבאיטליה במהלך תקופת השפל בשנת 1881. פייטרו, אביו של מרקו, הוא מנהל מרפאה לטיפול בחולים עניים. אימו שרואה שהפרנסה קשה מחליטה לנסוע לארגנטינה לעבוד שם . בתחילה יש קשר מכתבים עימה אבל אז ניתק הקשר .ומרקו הקטן יוצא למסע ארוך , מלווה בידידו הקוף ששייך לאחיו טוני ..קופיפו , על מנת לברר מה עלה בגורל אימו.

המסע ארוך ומפותל , לאורך 52 הפרקים שכילדים נראו לנו כמו הנצח , מרקו מתגנב לאוניה , עובד בכל מיני עבודות , פוגש אנשים ודמויות מוזרות , חווה הרפתקאות וסכנות , ומתקדם אט אט לעבר המקום בו נמצאת אימו …בארגנטינה , כי כמו דברי השיר העברי …"הלב קורא לאמא". חווית הצפייה שלי לפחות כילד הייתה כל כך מתישה , ( יאללא , שימצא כבר את אמא שלו , ויפסיק לבכות , למה למשוך עוד פרק ? ועוד עם השיר העצוב הזה ?)….אבל זה נמשך ונמשך , ומה היה בסוף ?….מי שרוצה יצטרך לצפות בסדרה . למי שמתעקש מצרף לינק לפרקי הסדרה :

https://www.popy.co.il/videos/movies-and-series/marco-1

הסדרה הלב הגיעה בזמנו כמעט לכל בית בישראל . הילדים וחלק גדול מההורים עקבו בכל פרק אחר עלילות מרקו שמחפש את אימו .

בערב שידור הפרק הלפני אחרון, רפי רשף פתח את התוכנית ערב חדש בידיעה "אתם יכולים להירגע, מרקו מצא את אמא שלו" (24/09/1984)….דבר דומה קרה בסבב השידור השני של הסדרה . כאשר ביום בו התקבלה ההחלטה הגורלית ,לבטל את פרוייקט הלביא, כשדן מרגלית פתח את ערב חדש במילים: "ערב טוב. והידיעה הכי חשובה היא, שהיום בשעה 10:00 מצא מרקו את אמא שלו" (30/8/1987)..אז כן הסדרה אכן הגיע לכל חדרי הלב של הצופים בישראל.

וסדרת הילדים "הלב" לוקחת אותנו במוסיקה אל להקת The Kursaal Flyers.

להקת הפופ הבריטית נוסדה בשנת 1973 , ע'י מספר חברים שניגנו בהרכבים שונים והחליטו להתאחד ללהקה בשם המוזר The Kursaal Flyers . הלהקה נוסדה בעיר Southend-on-Sea שבדרום מערב אנגליה במחוז אססקס.

את השם הם בחרו על שם הפליירים של אולם מופעים מפורסם בשם KURSAAL שהיו תלויים על גבי קרונות רכבת. חברי הלהקה היו : שירה-Paul Shuttleworth , בנג'ו – Richie Bull , גיטרה מובילה –Graeme Douglas , תופים – Will Birch , גיטרה- Vic Collins , גיטרה בס –Dave Hatfield .

ללהקה לא היו הצלחות גדולות והם שרו בעיקר גרסאות קאבר לשירים של אחרים ובהמשך החלו לכתוב לעצמם , למעט להיטם הגדול משנת 76 שהגיע לטופ 20 הבריטי באותה שנה :" "Little Does She Know". את תקליטם הראשון (Chocs Away) הם הוציאו בשנת 1975.

Paul Shuttleworth במופע איחוד 2001

הלהקה פיתחה סגנון צבעוני ויחודי של מוסיקת פופ שהצליחה בעיקר בפאבים ומועדונים אנגליים של אמצע שנות השמונים. זה שרד מספר שנים ,אך לאחר לא מעט שינויי הרכב הלהקה התפרקה בשנת 1977 . בהמשך היו מספר נסיונות לאיחוד ולמופעים מחודשים ובסה'כ הוציאה הלהקה שלושה תקליטים ומסע הופעות בודד.

אז למה הסדרה הלב ולמה להקת The Kursaal Flyers דווקא היום ?

אדמונדו דה אמיצ'יס

אז מזל טוב , כי היום מלאו 176 שנים להולדתו של הסופר האיטלקי אדמונדו דה אמיצ'יס ( 21/10/1846…נפטר ב-1908) , האיש שכתב את הספר "הלב".

אדמונדו גדל בעיר טורינו ( שם גדל גם הנריקה גיבור ספרו )שבצפון איטליה, ולאחר בית ספר יסודי נשלח על ידי הוריו לפנימיה צבאית.

הרעיון של השפעה חיובית של חיי צבא כדרך חינוך המעצבת את האדם מבחינה מוסרית ערכית ושליטה עצמית ניכר בכתביו.

יצירתו הספרותית הראשונה הייתה "חיי צבא" שנכתבה ב-1868 שכתב לאחר שהשתתף בקרבות על קוסטוזה במלחמת העצמאות האיטלקית הראשונה . לאחר מכן המשיך לכתוב כעיתונאי, הייתה לו קריירה ארוכה כעיתונאי שכללה בין השאר דיווחים על מסעות בספרד, הולנד, מרוקו וקונסטנטינופול. אך פרסומו הגדול הגיע דווקא בעיקר בזכות ספרו "הלב". הספר כאמור נכתב על ילד בשם הנריקו מטורינו שהמחנך שלו מקריא לו ספר ,אשר עלילתו מספרת על מרקו וחיפושיו אחר אימו , הסיפור בתוך הספר כאמור הפך לסדרה. אז מזל טוב לך אדמונדו אי שם בגן העדן של הסופרים.

והלהקה המשונה ? מה לה דווקא היום ?

אז זה דווקא השיר שלהם עם המילים הדי מוזרות שהפך ללהיטם הגדול Little Does She Know שהקפיץ לא מעט רוקדים במסיבות הדיסקו של שנות ילדותינו . ניסיתי להבין את משמעות שם השיר ..וההסבר שמצאתי היה שהכוונה למישהו או משהיא שאמורים לדעת משהו על חייהם , והם אינם יודעים זאת. ועל זה באמת מדברות מילות השיר.

וזה ממש כמו מרקו , מהסדרה הלב משנות ילדותינו , שחיפש אחר אימו , ובכל פרק היה משהו שהוא לא ידע ופרט שקירב אותו אל אימו ( "כמו הים, כמו לב הים
ליבו של מרקו – סוער בו…..") ,תמיד יש משהו שליבו של מרקו לא ידע כשם שירם של החבריה מאנגליה.

וחשבתי על זה השבוע , מה אנחנו בבסיס הכי עמוק שלנו מחפשים ?… אם לא אהבת אם ואת המילה הטובה שתאמר לנו . וזה לא משנה מי והיכן אנחנו . גם הרקולס , סופרמן או שמשון הגיבור ,אם נכניס אותם למערה חשוכה ואז נעמיד מולם מפלצת אימתנית ונדליק את האור , הדבר הראשון שיצעקו יהיה : "אימאלה ". וזה ממש לא משנה בין אם זה האיש הפשוט ,ראש הממשלה , הרמטכ'ל או נשיאת אינטל העולמית ברגע שאמא קוראת…הכל מתרכז בה..ולשם הלב הולך.

והלב שלנו ?מה אנחנו באמת יודעים עליו ? , וכמה אנחנו שומרים שימשיך לעבוד ? ואם נחזור רגע לפתיח כדאי לזכור שאושר ,כושר , והשכלה עוזרים לו לפעום יותר שנים. זקני הכפר נוהגים לאמר שאם נקפיד לתפעל את שלושת המרכיבים הללו כראוי במשך 110 שנים …זו תהיה סגולה לאריכות ימים.

שבת שקטה ונעימה לכולם .

( ואם זה שילוב של ים-לב ואמא אז ,הפינה מוקדשת לאימי אסתר (1938-2022) שהשבוע מלאו שלושים לפטירתה ועל מצבתה כתבנו " אשת חייל שדלתות ליבה , מטבחה וביתה , פתוחים היו לכל אחד ואחד" )

התמונה היחידה בה מופיעה כל המשפחה יוני שנת 1974 מימין לשמאל אבי נחמיה ז'ל ,אחי מיכאל ז'ל , אימי אסתר ז'ל , אחותי מירי ,ואני.

Little does she know that I know that she knows
That I know shes two-timin me
Little does she know that I know that she knows
That I know shes cheatin on me

I was outside the one stop
When I saw her in the corner
And I didn't like what I see

Little does she know that I know that she knows
That I know shes two-timin me

She was sharing her spin dryer with a guy in a tie-dye
When she saw my reflection in the chrome
I knew that shed seen me cause she dropped her bikini
The one that I got her in Rome

כתיבת תגובה