בראשית

ושוב אני חוזר לשם , מטפס במדרגות הארוכות ,חולף את עצי הדקל הזקנים שליד בית העם . אל בית הכנסת שבמעלה המדרגות .העלייה ממדשאת בית העם כלפי מעלה כמוהה כטיפוס אל הר נבו .

חגי תשרי סוף כל סוף נגמרו . כל השירים הושרו , קול המנגינות הארוכות הולך ודועך . וסיפורי הפרשה מתחילים מחדש….רק בשבוע שעבר הטיח משה בפרשה האחרונה בתנ'ך , את תוכחתו הקשה בבני ישראל …( אתם הולכים להיכנס לארץ…ואני לעומת זאת , אחרי כל מה שעשיתי למענכם…אני נשאר פה מאחור ,על אחד מהרי מואב ,משקיף ממזרח על ארץ ישראל ..כמו חייל ירדני במאה ה-20 , ואתם עם של….נכנס לארץ ומתיישב בה …זה צדק זה ??) , משה דורש מהעם אמות מוסר והתנהגות נאותה לאחר מותו .את הגיבוש כבר עשינו …יחד פסענו בדרכים ארבעים שנה ,סבלנו ,קיטרנו , טעינו ומה לא …וכעת לאחר המסע המסכם , עם רדת ערב יערך טקס הסיום …אני אעבור למחלקת היסטוריה ,ואתם תירשו את הארץ….פרשה אחרונה בתנ'ך בשבוע שלפני שמחה תורה.

ואז מגיע השבת שאחרי ,אני עולה במדרגות…וכמו במטה קסם ..תוכחת השבוע שעבר חלפה, ופתאום הכל חדש ריק ושקט..אין כלום….בראשית ברא אלוקים …ורוח אלוקים מרחפת על פני המים "…איזה כייף השקט הזה …הרבה יותר נעים…לברוא עצים וים , דגים ואריות ונמרים ,קצת פירות בשביל הטעם , וקצת דשא שיהיה נעים לדרוך…מתחילה לה שנה חדשה…אבל כמו בסרט אמריקאי….הסוף ידוע מראש.

מיכאלנג'לו: הבריאה
מיכאלאנג'לו-הפרדת הים מהיבשה

שנה חדשה חברות וחברים יצאה לה אל הדרך , הקורונה עדיין פה גל רביעי מתנפץ אל חופי ארצנו ,גשם ראשון קפץ לביקור חטוף בשבוע החולף . עמודי הפריחה של החצבים בלבן על מורדות ההרים ובצידי הדרכים ופינתנוכמעט מתחילה מאה חדשה ( פינה 271 ) , והפעם כיאה להתחלה ,נתחיל מבראשית…פרשת בראשית.

המדע עדיין לא מגובש לגמרי לגבי גילו של היקום (13.5-14 מיליארד שנים ) , אך לפחות לפי המדע העולם שסביבנו התעצב ונבנה במשך זמן ארוך ביותר , ובני האדם מופיעים בו רק בדקה האחרונה של המערכה האחרונה…לפני 70-100 אלף שנים…ממש רגע לפני ירידת המסך.

האם היה זמן לפני המפץ הגדול?

אך פה אצלנו בתנ'ך סדרי הגודל שונים , יתכן ומדובר במושגי זמן השונים מאלו המוכרים לנו , אך בתוך שישה ימים העולם מחולק ליבשות וימים , נוצרים הכוכבים המקיפים אותנו ,הצמחים ובע'ח , וכמובן האדם…ואז עולה המסך על ההצגה הגדולה בתבל, מתחילה ההיסטוריה האנושית.

כמה פרטי רקע :

פרשת בְּרֵאשִׁית היא פרשת השבוע הראשונה בספר בראשית ובתורה כולה. היא מתחילה בתחילת הספר הראשון בתנ'ך-בראשית ומסתיימת, לפי החלוקה לפרקים, בפרק ו' פסוק ח. יש בה 146 פס' ו-1931 מילים .

קריאת התורה בליל שמחת תורה- סוגיה נוספת | מכון התורה והארץ-'למעשה' אקטואליה  הלכתית

בפרשת הראשונה מתוארת בריאת העולם, ואחריה קורות בני האדם עד הרגע שלאחר המבול, שבו מוחק אלוהים את בריאתו מפני האדמה. פרשת בראשית והפרשה שאחריה, פרשת נח, עוסקות בתולדות העולם והאנושות לפני תחילת האירועים שכוננו את עם ישראל.

את פרשת בראשית קוראים בשבת הנוכחית ,זו הראשונה שאחרי חג שמחת תורה. העלייה הראשונה בפרשה נקראת גם בשמחת תורה, מיד עם השלמת סבב הקריאה בתורה. העולה לקריאה זו בשמחת תורה מכונה "חתן בראשית".

מנהגי הקהילות בשמחת תורה - איגוד בתי הכנסת העולמי

אז בואו נציץ לרגע בפרשה הראשונה ונעיין בה מ-3 נק' מבט שונות של אנשים מעניינים.

נתחיל ברב עילאי עופרן– עופרן הוא רב, ואושיית רשת ישראלי. רב קבוצת יבנה וראש מכינת "רוח השדה". בוגר לימודי פסיכולוגיה…ובנוסף נכדו של פרופ' ישעיהו לייבוביץ.

עפ'י עילאי התנ'ך נפתח בשלוש מילים שלא ממש מובנות לנו " בראשית ברא אלוהים " . מה זה בדיוק בראשית ? , האם הזמן נע על ציר ? ,האם היה זמן לפני בראשית ? ואם נאמר שכן …אז מה היה רגע לפני ה"בראשית " ?? , ואז מופיעה המילה ברא ( יצירת יש מאיין ) , איך זה בכלל אפשרי לייצור מכלום…משהו ?? , בלי חומרי גלם לא ניתן להכין עוגה , יודע כל שף מתחיל . ואז מגיע המילה אלוהים…מישהו יודע מיהו ? , או אולי מהו ??, מי עשה אותו ? וכיצד נוצר ??…..עפ'י עילאי יוצא שהסיפור נפתח בשלוש מילים, שאדם, מעצם טיבו, הגדרתו ומהותו, אינו יכול להבין. לדעתו הסיבה לכך היא אולי כדי לחנך אותנו לקורטוב ענווה בקריאת הספר הזה. אולי כדי לעודד אותנו לחקור ולדרוש ולהתאמץ…נקודה מעניינת.

במקום שאין בו איש : פרשת וזאת הברכה
איפוא ומי אנחנו בכל היקום הזה סביבנו ?

ד"ר גילי זיוון, היא מרצה ומנחה בנושאי יהדות וחברת סגל בית ספר למנהיגות במכון מנדל . גילי רואה נק' מענינת אחרת בפרשה הראשונה. לעיתים אנו כהורים נוטים להתערב בחיי ילדינו . מנסים לשנות התנהגות , להתערב בחייהם על מנת לשנות את דרכם שנראית בעיננו כלא נכונה . יש וזה עובד אך לא מעט פעמים , זה יותר מזיק. על פי ד'ר גילי כך גם בסיפור בבראשית כאשר אלוהים רואה את התנהגות בני הדור של נח , היצירה שהוא ברא בועטת בבוראה. הוא מנסה להבין מה קרה? האם טעה במינון? האם לא ידע מה הוא בורא?…והוא מחליט להענישם ,להותיר רק את משפ' של נח ונציגי בע'ח ואת השאר למחוק…לעשות מעין ריסט לעולם שייצר. אולם אז למראה גודל האובדן שייצר המבול…הוא מתחרט ( "ניחם על הרעה ) ומחליט כמו הורה שטעה במינון העונש , שיותר לא יעשה כך , והקשת הצבעונית בענן היא שתזכיר לו בכל פעם מחדש…אבל ישנה גם נק' אור נוספת בסיפור, שעליה לא הושם דגש… והיא שאומנם האל גדול וחזק ובורא …אבל לבני האדם ישנה ותהיה תמיד בחירה חופשית..

האם אנחנו בעלי בחירה חופשית? - ECOnomarks
בחירה חופשית ??

לכל אחד ישנה נק המבט שלו . הסופרת הנהדרת יוכי ברנדס שכתבה עד היום 11 ספרים ( 8 רומנים ושלושה ספרי עיון) .רואה בפרשה הראשונה נק' אחרת .עפ'י ברנדס , זה לא כל כך משנה כמה אנחנו חיים…העניין הוא ,מה אנחנו עושים בחיינו . אפשר לחיות יותר משמונה מאות שנים, כמו קינן ומהללאל, ואפילו קרוב לאלף שנים, כמו מתושלח, ולא לעשות שום דבר חשוב. עשרה דורות מאדם ועד נח. עשרה גברים נולדים, מולידים ומתים. זה כל מה שמספרים לנו עליהם בפרשת בראשית . נולדו ..נשאו נשים וילדו..זו הייתה תרומתם לסיפור האנושי … רק אדם, אבי השושלת, ונח, שחותם אותה, הם דמויות עם נוכחות…עם סיפור משמעותי כלשהו. רוצה לאמר.. האיכות חשובה מהכמות…בעיקר כשמדובר בחיים.

כיוונים, תמרור, איכות, או, כמות. תמרור, מתכת, כיוונים, איכות, או, כמות. |  CanStock
איכות או כמות…בחרו

חוקר המקרא הישראלי, פרופסור יאיר זקוביץ שהוא גם סופר חוקר ומלמד בחוג למקרא שבאוניברסיטה העברית בירושלים רואה נק אחרת בפרשה הראשונה של התנ'ך.

האם כאשר אלוקים מצווה על האדם לא לאכול מפרי עץ הדעת , האם הוא באמת מעוניין שהאדם ישאר תמים וחסר ידע ?? , האם אינו רוצה שידע מה טוב ומה רע ?? , ידיעת טוב ורע פירושה אפוא ידיעת כל. יוצא אפוא כי אלוהים מבקש למנוע מן האדם סקרנות, חקרנות, חכמה וידע? האם הוא שואף לנצור את החכמה לעצמו? ?? , מה הוא בדיוק לא רוצה שנדע ?? ולמה ??שאלה מסקרנת .

אולם משאכלנו מן הפרי האסור, לאחר שתמימותנו אבדה לנו, ויצר הלימוד והחקירה מפעם בקרבנו, אנו נמשיך לחתור לדעת טוב ורע, לשאוף לפיצוחן של חידות עולם הטבע וטבע האדם. אך עם זאת נקווה כי במהלך חקירותינו לא נשכח, ולו לרגע, "מאס ברע ובחר בטוב".

והנגיעות השונות בפרשת בראשית לוקחות אותנו במוסיקה בקצרה אל השחקן היוצר והזמר הישראלי…גבי שושן.

סטריאו ומונו, אתר הדיסקוגרפיה של המוסיקה הישראלית

גבי שושן נולד ב-1950 בקזבלנקה שבמרוקו, וב-1955 עלה לישראל. תחילה התיישבה משפחתו במעברת אופקים, וב-1961 עברה למחנה ישראל, בסמוך ללוד. כבר בגיל צעיר נמשך שושן למוזיקת פופ ובמיוחד לקליף ריצ'רד והצלליות, הוא הצטרף ב-1965 ללהקת "הגולדפינגרז" יחד עם הזמר והגיטריסט ניסים סרוסי. ב-1968 עבר שושן אל להקת "השוקולדה", שכללה את צביקה פיק ושוקי לוי, איתה שר בפסקול הסרט "לופו" (יצא לאור ב-1970) ובמחזמר "שיער", שעלה על הבמות בקיץ 1970. במחזמר שיחק שושן את ברגר, אחד מגיבורי העלילה. הצלחת המחזמר ופרסומו הפכו את שושן לכוכב.

Boaz Cohen على تويتر: "מימין: שוקי לוי, גבי שושן, צביקה פיק. שלישית  השוקולדה. יולי 1970. הקליטו את השיר "אולי על שפת הים" לפסקול הסרט לופו.  #רביעי_עברי… https://t.co/cXUvtHtMTi"
מימין שוקי לוי , גבי שושן, צביקה פיק

לאחר שעזב את "השוקולדה" שיחק שושן בסרטים "השוטר אזולאי" ו"קזבלן", השתתף במחזמר "אני שאיש לא מכיר", והקליט כסולן את השירים "רגע של שקט", ו"אני לא יודע". ב-1971 הצטרף ללהקת "אחרית הימים", בה היה חבר עד להתפרקותה כעבור שנה.

חייו והקריירה של גבי היו מגוונים וכללו עליות וירידות . הוא עבד עם מיטב היוצרים ( קובי אשרת , צביקה פיק , אלונה טוראל , עלי מוהר , יצחק קלפטר , אלדדשרים ,יענקלה רוטבליט ועוד רבים וטובים.

ב-1975 נסע לארצות הברית עם רעייתו הטריה. השניים השתקעו בניו יורק ונולד להם בן. הופיע בפני יהודים בשירי ארץ ישראל, שיחק בסרטים ובפרסומות והקים הרכב בשם "זברה". בני הזוג נפרדו תוך זמן קצר, יחסית, והחלו בהליכי גירושין. ב-1977, לאחר סיום הליכי הגירושין, עבר שושן ללוס אנג'לס. שם התמכר לקוקאין ולאחר זמן מה עבר טיפול גמילה. הוא שב לניו יורק ומצא עבודה במועדון "פינג'אן" הישראלי ומאוחר יותר חזר שוב לסמים. לאחר שפוטר מהמועדון ונגמל מהסמים מצא עבודה במועדון "שירוקו" של אריס סאן, שם עבד כשלוש שנים.

בסוף 1984 חזר גבי לישראל . ומאז הוא עבד עם יוצרים שונים ( סי היימן , אהוד בנאי , חמוטל בן זאב ) , מופיע בסרט ובסדרת טלויזיה. ב-1989 החל לעבוד עם ארקדי דוכין על אלבום שלם שבסופו של דבר נגנז, ורק שיר אחד מתוכו יצא לרדיו בסוף 1990 – "הוא לא כמו כולם" (מילים לחן: ארקדי דוכין).

ב-1998 סיכם 25 שנות פעילות כסולן באלבום האוסף "16+1" (שכשמו יש בו 16 שירים ישנים מלהיטיו, ועוד אחד חדש), ופתח סיבוב הופעות נוסף עם שיר שכתב והלחין יוסי פרץ: "אל תוך הלילה".

המשבר, הדיכאון והקאמבק שלא היה: השנים האחרונות של גבי שושן

ב-2003 יצאו שושן, הזמרת שרי אליאס , והזמר עוזי פוקס במופע קאמבק משותף, שכלל את להיטיהם השונים, וכן חידושים ללהיטים של אחרים. המופע זכה להצלחה רבה, והוקלט לדיסק, שיצא באמצע 2014.

ב-2015 גייס כספים דרך קמפיין הדסטארט, שסייעו לו להוציא את אלבומו האחרון, "מקום לשינוי", שבו עסק בשינויים האישיים והמקצועיים שעבר, והתקפי החרדה והדיכאון שמהם סבל. במקביל חזר להופיע עם שיריו הישנים. אחד השירים באלבומו האחרון הוא "פחות מילה" אשר מתחיל במילים: "החיים זרקו לי חבל, אחרי שכבר טבעתי. לא מצאתי טעם לבקש עזרה, כולם ראו איך הדרדרתי, אבל שמעו רק את מה שאמרתי, והתרחקו אני לא יודע, כשאני בצרה אף אחד לא שומע. ​עוד מילה, פחות מילה, מה זה משנה…"

גבי שושן - פחות מילה - רעש

ב-6 בפברואר 2016 שם גבי , קץ לחייו בדירתו בחולון, לאחר שבשנים האחרונות לחייו סבל מהתקפי חרדה ודיכאון, ומצבו הכלכלי היה בכי רע. בן 66 היה במותו. הוא נטמן בבית העלמין ביהוד, שבו קבורים הוריו.

אז למה וכמה ומדוע היום ??

אז לאחר רצף ארוך של חגי תשרי שפתחו את השנה החדשה , מחר יקראו בבית הכנסת את הפרשה הראשונה בספר התנ'ך . שוב יתחיל מחזור מעגלי של חודשים ,שבתות ,חגים וארועים שמתחיל בפרשת בראשית . ובשנה הבאה עלינו לטובה אפשר שנשאר תמימים , לא נטעם מעץ הדעת ואפשר גם שנשאל נחקור ונדע דברים חדשים . אפשר שנתרכז בכמות או אולי באיכות חיינו…אבל תמיד חשוב שנדע ..שיש לנו את יכולת הבחירה בכל אחת מהאפשרויות. שלוש אפשרויות אלו מועלות בפרשת בראשית שתקרא מחר .

ולגבי שושן ?? , אז אחד מלהיטיו הגדולים של גבי היה השיר "בראשית " על פי מילותיו הנהדרות של אהוד מנור ולחן מופלא של צביקה נוי ועיבוד קובי אשרת. ( אגב לשיר עצמו סיפור מופלא ששוה פינה נפרדת .הוא החל כמנגינה בלבד ,עבר כמה גלגולי ביצוע ומילים עד לגרסה נוכחית שהפכה להיט ).

אז שנבחר את הבחירות הנכונות בשנה החדשה , ותצלח לנו הדרך ..אחרית כראשית.

שבת נעימה לכולם .

(מצרף שני גרסאות ,הראשונה של גבי שושן -גרסה מקורית , והשנייה ביצוע עכשווי נהדר של דקלה וזהבה בן מתוך פרויקט צו השעה.)

בראשית היו שמים
בראשית היה הים כחול
בראשית היו לי יום ולילה
לילה
שעות הרבה כחול
בראשית היתה הארץ
דשא עשב רך כשי לה
שי לה

בראשית
גן בעדן גן בלי שער
משמים גשם טוב ניתך
ואלוהים היה רחום עם שחר
ולמשמרת נתן הוא לי אותך
לי אותך
לי אותך
לי אותך
לי אותך

גבי שושן -בראשית

גרסה נוספת ונהדרת בביצוען של דקלה וזהבה בן

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s