Mans Got To Know His Limitations….(הארי קלהאן ארה'ב-1973)

אוקי חברים שקט בבקשה… , אז הנבחן הבא שלנו…רק רגע ..בעצם זו נבחנת….שלום לך , מה שמך בבקשה..?….היי שלום לכם, שמי סיון הייקול ,אבל החברים קוראים לי סי היי… , אה נהדר , שלום לך סייהיי , אני שומע שיש לך גם מבטא ,מאיפוא את בארץ ??…….אני גרה כבר שלושה חודשים בתל אביב , אבל במקור אני ממושב  נווה חמציצים ,על גבול ישראל מצריים ,מקום שקט ומבודד …אתם יודעים איך זה , הדבר הכי רועש אצלנו במושב זה הציפורים בבוקר,  והתנים בערב….."וואו נשמע מקום מעניין , ומה את אוהבת במוסיקה ?,,כלומר איזה סגנון ?" ….אהה תראו ,אני שומעת כל מיני ,בלוז ,ג'אז, גוטי קצת ,ישראלי ישן ,קצת פופ ,אין לי העדפה….מה שנחמד לי אני שומעת..

הם הביטו בנערה הנמוכה ,ארוכת השיער שהפוני הארוך כיסה חלק מפניה ,להערכתם גילה היה 18-20 , היא לא נראתה מיוחדת ,אפילו די שיגרתית , וזה לא היה מה שחיפשו . שיקולי הרייטינג של הערוץ דרשו דמויות מעניינות שיוכלו לסחוב עונה שלמה נוספת של שידורים , והבחירה של המתמודדים אחרי 6 עונות הלכה ונעשתה קשה מפעם לפעם."כבר הייתה לנו בעבר "מושבניקית " וגם מהדרום ,הקהל יחשוב שהתוכנית חוזרת על עצמה…" אמר צבי לימון,  הוותיק שבשופטים ,"ננסה אולי מישהוא אחר ?"….רגע ענתה הקולגה במבטא כבד  ,תן צ'אנס ..למה ככה  לפסול עוד לפני ששמענו….??  …."אוקי…אז מה תשירי לנו גב' סי היי ?"….."רציתי לשיר לכם את HILLO של ביונסה "…" וואו בחרת ממש שיר קשה…שיהיה לך בהצלחה.."

האורות כבו , וברקע נשמעו צלילי הפסנתר  הראשונים של השיר ..סי היי עצמה עיניים…התחברה אל השיר  ואז  בשקט ששרר מסביב היא פתחה את פיה והחלה לשיר…..לסתותיהם של כל ארבעת הבוחנים נשמטו ארצה כמי שחזו במשיח בן דויד  בכבודו ובעצמו שר ביטלס…קול כזה הם עדיין לא פגשו…

 

שבת ראשונה של חודש יוני ,השמש מאירה את שמינו הכחולים ,הבחירות שוב על הפרק כמו בשידור חוזר של זהו זה ,ופינתנו מעלה על נס את פועלו של שחקן, במאי, מפיק קולנוע ,טייס, ,פעיל אנטי מלחמתי ואפילו ראש עיר לשעבר ,ומלחין קולנוע אמריקאי. זוכה חמישה פרסי אוסקרשני פרסים כבמאי, שני פרסים כמפיק ופרס הוקרה אחד. מניח שרבים כבר ניחשו ,( כמה כבר זכו בכמות אוסקרים כזו ?..אף אחד)….קלינט איסטווד.

קלינט נולד ב־31 במאי 1930, במשקל 5.2 ק"ג. האחיות בבית החולים בסן פרנסיסקו קראו לו "שמשון", כשם הדמות התנ"כית .   בן למשפחה נוצרית ממוצא בריטי והולנדי. הוריו הם רות' ווד וקלינטון  איסטווד האב .אביו קלינטון היה פועל במפעל לייצור פלדה; אמו  עבדה בפס הייצור של קונצרן IBM.

את ימי הנערות שלו ניסה להעביר בלימודים ,  איסטווד היה אמור ללמוד בתיכון שבו למד אביו, אבל לאחר שעשה שטויות בבית הספר הוא סולק מהלימודים והחל ללמוד מכונאות רכב בתיכון מקצועי באוקלנד. מאחר ולימודים פורמליים לא היו הצד החזק אצלו המורים עודדו אותו לקחת חלק בהצגות בית הספר.

לימים כשנשאל סיפר :  "הפעם הראשונה שבה יצא לי לשחק היתה במחזה קצר שהעלינו בחטיבת הביניים", מבחינתי אומנם היה מדובר בהצלחה, כי השורות שאמרתי על הבמה זכו לצחוק מהקהל. רק הייתה בעיה קטנה …הן לא היו אמורות להצחיק,  בסוף ההצגה ניגשתי למורה שלי לדרמה, הודיתי לו על ההזדמנות, ואמרתי בנחרצות שאני למשחק כבר לא אשוב. ואכן עמדתי במילתי, לפחות עד שסיימתי את שירותי הצבאי".
" הוא  התגייס לצבא בשנת 1951,ושירת כמורה לשחייה בבסיס עורפי של צבא ארה'ב. בזמן שירותו הצבאי כאשר היה לו זמן פנוי הוא לימד שחיה בבתי עשירי הוליווד ,שם נחשף לעושר והתהילה ,ושם התגבש רצונו לשוב לשחק .

קלינט השתחרר בשנת 1953. נרשם למכללת לוס אנג'לס ללמודי מנהל עסקים אך נשר שוב לאחר זמן קצר. לאחר מכן, חתם על הסכם לשישה חודשים עם אולפני יוניברסל וכיכב בתפקידים משניים בסרטים סוג ב' כמו "נקמת היצור" ו"ליידי גודייבה".עד שנת 59 דשדשה הקריירה ואז הגיע התפנית כאשר אולפני CBS חיפשו שחקן לסדרת טלויזיה בשם RAWHIDE..הוא נבחן והתקבל והסדרה הפכה להצלחה.

הפריצה הגדולה של איסטווד התרחשה בעקבות הטרילוגיה של המערבונים "איש בלי שם " שהראשון שבה היה  "בעבור חופן דולרים" (1964), שביים סרג'ו לאונה ,במאי קולנוע איטלקי שטבע את הביטוי " מערבוני ספגטי" , התפקיד בטרילוגיה הנ'ל  הפך את קלינט לכוכב בינלאומי. סרטים נוספים בטרילוגיה היו "הצלפים" (1965) ו הטוב מכולם הלא הוא "הטוב, הרע והמכוער" (1967).

אנקדוטה מעניינת לבחירתו של קלינט לתפקיד הגיבור של ליאונה. הבמאי ניסה ללהק לתפקיד הראשי דמויות שונות החל  מגיבור המלחמה האמריקאי בשם אודי מרפי ,הנל סירב. כנ'ל גם השחקן צ'ארלס ברונסון, ואפילו רוברט דה נירו הצעיר. לבסוף פנה לאונה אל השחקן אריק פלמינג, שכיכב יחד עם  איסטווד בסדרת הטלוויזיה  Rawhide, הנ'ל סירב גם הוא להצעה לככב במערבון איטלקי של במאי לא מוכר , (ליאונה היה אז בתחילת דרכו ) שיצולם באזור נידח של ספרד והמליץ על ידידו איסטווד.  איסטווד שמח על ההזדמנות לנטוש את תפקיד הקאובוי הנחמד והמנומס שגילם בטלוויזיה לטובת אנטי־גיבור מחוספס. ואכן, תחת שרביטו של לאונה יצר איסטווד את אחת הדמויות הכי איקוניות שלו – 'האיש ללא שם' – זאב בודד ומסתורי שמעשן סיגרים, ואף אחד לא יודע את שמו האמיתי או את עברו", הוא זוכה לכינוי "בלונדי"…ואפילו זה לא מדויק..שיערו חום.

בהמשך מככב בין השאר קלינט בסדרה של סרטים בדמות הבלש הארי קלהאן , הלא הוא "הארי המזוהם" . שוטר קשוח ואמיץ הנלחם בפשע , ולא תמיד במסגרת הכלים המותרים בחוק. הדמות הופכת לאייקון לחיקוי וקלינט הופך כוכב על.

בין שלל האמירות המפורסמות בדמותו של הארי המזוהם, הזכורה והמפורסמת  מכולם היא האמירה הבאה:

"I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?'
(הארי המזוהם, 1971)

תוצאת תמונה עבור הארי המזוהם

 

ב-1971,משנה איסטווד כיוון ומתחיל את  קריירת הבימוי שלו בבימוי הסרט "מיסטי". ופוצח בסדרה ארוכה של סרטים בחלקם הוא מככב ובחלקם גם מביים ( ברונקו בילי ,הנוקם, שועל האש , מכת פתע ,בירד ,ועוד רבים ). ב-1992 ,קלינט כבר בן 62 הוא מביים ומשחק בסרטו הנפלא  "בלתי נסלח" . הוא זוכה בפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר. סרט זה שבר את התבנית הקלאסית של המערבון האמריקאי (הטוב שבא להציל את הנערה מידי האיש הרע), ועלילת הסרט מציגה את כל האנטי תזה לסרטיו הקודמים לדמויות הגיבור אותם נהגנו להכיר. הגיבור הוא למעשה איש רע במקור . הצלף..שיכור ולא מצליח לפגוע. השריף מושחת וכן הלאה מיתוסים שמתנפצים על המסך הגדול, בזה אחר זה, במשחק ובימוי מופלאים .סרט זה נחשב כיום למסמל את סיום תקופת המערבונים.

תוצאת תמונה עבור בלתי נסלח

בסרטיו הבאים הוא מרבה לעסוק בנושאים מורכבים :ביחסי אבות ובנים , בעיות פנים משפחתיות ,ובניתוח מרכיביו השונים של האתוס האמריקני. הוא מפרק את דמויות הגיבורים לחלקים קטנים ואנושיים כל כך בצורה מעוררת התפעלות והזדהות של הקהל . יצירותיו המאוחרות עושות לא פעם שימוש בדימויים של הגבריות הקשוחה והאלימה שייצג בעבר, מתוך כוונה לפרק את מעטה ההילה והזוהר שנקשרו בהם ולהורידם לקרקע המציאות.

תוצאת תמונה עבור מכתבים מאיוו ג'ימה

יכולתו המדוייקת של קלינט כבמאי להעביר סיפור בצורה מדוייקת וכל כך אמינה מגיעה לשיאים בסרטיו : " מליון דולר בייבי " , " הבלתי נסלח" , "מיסטיק ריבר" ," צלף אמריקאי" , " גיבורי הדגל" , "מכתבים מאיווג'ימה" ," הגשרים של מחוז מדסן" , "גראן טורינו" ," עולם מושלם", "צייד לבן לב שחור "…ועוד יצירות מופת רבות ומגוונות, אשר ביד בוטחת של אקדוחן מנוסה ובתבונה מפוכחת של לוחם שבע קרבות הוא מרכיב סיפורים  שחודרים ישר ללב . למעשה תפקידיו הרבים כשחקן הביאו לקלינט את הכוכבות…אבל את התהילה הוא  קטף ובצדק מוחלט בזכות הבימוי .

וקלינט איסטווד לוקח אותנו במוזיקה אל הזמרת ,והפיזמונאית האוסטרלית סיה.

תמונה קשורה

סיה פרלר נולדה ב-18 בדצמבר 1975 באדלייד, אוסטרליה הדרומית. אביה, פיל קולסון, הוא מוזיקאי, ואמה, לואן פרלר, היא מרצה לאומנות. סיה היא אחייניתו של השחקן-זמר קווין קולסון, ושל המוזיקאי קולין האי, חבר בלהקה האוסטרלית המוכרת לוותיקים שביננו  "Men At Work".

כבר בגיל צעיר נחשפה לסמים ואלכוהול ומלחמתה בהם לא תמה עד היום. לאחר שעברה לברטניה חתמה חוזה עם סוני מיוזיק, ובשנת 2000 הוציאה את אלבומה השני Healing Is Difficult, שמתוכו יצא הסינגל "Taken For Granted", שהגיע למקום העשירי במצעדים בבריטניה. בעקבות הצלחת האלבום היא הוכרזה על ידי חלקים מהעיתונות הבריטית כלורין היל או כנלי פורטדו הבאה. ברם, היא עזבה את חברת התקליטים שלה ועברה ל-"Go! Beat Records".

סיה ניחנה בכשרון כתיבה יוצא דופן…ובעיקר בקול ..אלוהי..(לא פחות !!)…

תוצאת תמונה עבור סיה

במהלך הקריירה שלה סיה כתבה מעל 120 שירים! רבים מהם היא כתבה לעצמה אך לא מעט מהם נכתבו בכלל לזמרים אחרים בינהם ריהאנה, ג'סי ג'י, כריסטינה אגילרה ואפילו בריטני ספירס! הכתיבה החכמה והמדויקת שלה מוכיחה לנו שמאחורי הקול הגדול יש גם כמויות של כישרון.

הדבר המזוהה ביותר עם הזמרת למי מאיתנו שמכיר היא כמובן הפאה הגדולה הצבועה בשחור ובלונד ומסתירה את פניה אבל אי פעם שאלתם למה היא מסתתרת? הזמרת סיפרה כי בעבר היא הייתה כותבת שירים שאף אחד לא זיהה וכך לאט לאט התחברה לזמרים מוכרים, מה שיצר חברויות בהן היא הבינה איך נראים חיי התהילה והבינה כי היא לא רוצה לאבד את הפרטיות שלה ולא רוצה להישפט על המראה שלה באינטרנט.

אז כיצד מתכנסים הדברים ?

ותיקים מאיתנו אמרו פעם " אל תסתכל בקנקן אלה במה שיש בתוכו " , ושני הדמויות בפינה השבוע מחזקים אמירה זו..בתחילת דרכו של קלינט הוא היה תלמיד לא מוצלח שהגיע למשחק כברירת מחדל ובהמשך גילם דמויות בעיקר בזכות המראה המחוספס והמיסתורי של האיש ללא שם והארי המזוהם…אולם עיקר תהילתו הגיע כאשר החל לספר את סיפוריו כבמאי יוצא דופן ומרשים ,…ושלשום  (31/5) ציין קלינט את יום הולדתו ה-89 ..כבוד !!!!

וסיה הכל כך מוכשרת בכתיבתה , ובקולה המדהים מעבירה את המסר הזה בדיוק בזכות הופעותיה כאשר פנייה מכוסות…" תשפטו את המוסיקה שלי ,ולא את המראה שלי"..היא אומרת…כמו קלינט כך גם סיה , התוכן חשוב יותר מהקנקן עצמו.

נאחל לכולנו שבת שקטה ונעימה ,ושנבחן איש את רעהו ,קצת יותר מלהביט בקנקן…

אגב…תמיד אני ממליץ על אוזניות …הפעם ממש מומלץ…השיר מתחיל שקט..ומתפוצץ בהמשך בקול אדיר ומופלא..אתם חייבים לשמוע את קולה..ספק אם שמעתם קול מופלא מזה..

שבת שלום לכולם

Party girls don't get hurt
Can't feel anything, when will I learn
I push it down, push it down
I'm the one "for a good time call"
Phone's blowin' up, they're ringin' my doorbell
I feel the love, feel the love

One, two, three, one, two, three, drink
One, two, three, one, two, three, drink
One, two, three, one, two, three, drink
Throw em back, till I lose count

I'm gonna swing from the chandelier, from the chandelier
I'm gonna live like tomorrow doesn't exist
Like it doesn't exist
I'm gonna fly like a bird through the night, feel my tears as they dry
I'm gonna swing from the chandelier, from the chandelier

 

 

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s