פעמיים הגיע התנ'ך מההר , בפעם השנייה ,מההר הטוב.

לא פלא שכבר בגיל 8, ידיו היו משורגות בשרירי פלדה כשורשי עצי הפיקוס. הוא הניח את תיק הקש שנתנה לו אימו עם ארוחת הבוקר . מנת סולת בלולה בשמן ,ושני כרעי יונה ,ולקינוח גרגירי חיטה קלויים באש שסבו נהג להכין בשעות הערב המאוחרות ,עם שאריות העצים המפוייחות במרכז החדר בו לנה המשפחה. הוא התיישב בשורה הראשונה בכיתת לימודי השפה כיאה לבן מלך. 

בפתח החדר הופיע דמותו התמירה של המורה חמור הסבר , זקנו הארוך העיד על גילו ,והילכו המהיר הכחיש זאת .פניו הרציניות להחריד הביעו חוסר שביעות רצון גלויה. " להוציא איזמלים " פקד על כיתת הלימוד . בזה אחר זה שלפו כל התלמידים את אבני הצור החדות מתיקי העור ."בוחן פתע בהבעה " הרעים קולו של המורה. " לא ,לא שוב " חשב גילגה לעצמו ," הרי רק אתמול הייתה הכתבה ,וידיו הכואבות יעידו על כך . אולם אף לא אחד מהתלמידים פצה פה . לכולם היה ברור שכאשר המורה אומר…הוא גם מתכוון. תורני הכיתה חילקו לוחות אבן כבדים לכל אחד מהתלמידים.

"שכל אחד מכם " ,פקד המורה , "יכתוב חיבור קצר בן 10 שורות ,למה יש להגביל את תקופת מלכותו של המלך ,ללא יותר מ-12,000 שנים."  אהה..חשב לעצמו גילגה ,המורה בטח שמע בכיכר על זה שא"אלולים" המולך בארידג כבר 28,000 שנה החליט להמשיך את שלטונו לעוד קדנציה….והוא תהה מה יותר קשה , לסתת על אבן או להיות תחת שלטונו של אלולים עוד 12,000 שנים…תוך דקות התמלא חדר הלימוד אבק מסיתות התשובות של התלמידים על לוחות האבן החלקות.  ( ממלכת ארידוג , המאה ה-30 לפני הספירה ,חדר לימוד).

שבת נעימה האחרונה של חודש פברואר . גשמי השנה ניתכו בעוז במרבית חלקי הארץ בחורף הנוכחי .החרמון הלבין ,מפל סער געש, הבניאס רעש ,נחלי הדרום פצחו ברינה ,והכינרת…נו טוב מתקרבים לרצוי..בואו נברך על המצוי ונייחל לרצוי . ופינתנו מעלה השבוע על נס את  הדפוס.

רבים סבורים שהראשונים שעסקו בהדפסה היו הסינים. הסינים השתמשו בצבעים על בסיס שמן אשר נמרחו על אבן חלקה, שעליה ציירו את המקור בדמות ראי. שיטה זו ידועה בשם ליתוגרפיה. על פי ספרי ההיסטוריה, תהליך הדפוס הומצא על ידי בי שנג (Bì Shēng) בשנת 1040.

הדפוס הידוע  (לפחות משוער ) שכנראה היה העתיק ביותר מיוחס לתגלית שנמצאה באי כרייתים ,הידוע בשם דיסקית פייסטוס  . דיסקית זו היא למעשה דיסקית חומר שנמצאה בשנת 1908 באי כרתים. היא מתוארכת לתקופת הברונזה, כ־2000 שנה לפנה"ס. קוטרה הוא כ־15 ס"מ, והיא מלאה משני צדדיה בסמלים המחולקים למילים. השפה בה נכתבה הדסקית כוללת 45 סמלים שונים, ולא ידוע איזו שפה זו.

ייחוד נוסף של הדיסקית הוא שהסימנים בה זהים לגמרי, והוכנו על ידי תבנית, ולפיכך היא נחשבת למוצר הדפוס הקדום ביותר בעולם.( לפני כ-4000 שנה ).

אומרים שהכל התחיל בתנ'ך ,אנני בטוח בנכונות האמירה, אך לגבי הדפוס המודרני  זה אכן כך. הספר המודפס הראשון היה למעשה התנ'ך.( תנ'ך גוטנברג)

תוצאת תמונה עבור יוהאן גוטנברג

בשנת 1326 נולד בעיר מיינץ שבגרמניה  בן למשפחת גנספלייש ,הוריו קראו לו יוהאן.לאימו של יוהאן לא הייתה משפחה ,ולכן אימץ יוהאן את שם משפחתה של אימו…גוטנברג ( כמה סימלי עוד נראה בהמשך).הוא למד צורפות ובמקביל עבד על המצאתו הסודית– הדפוס , שאותה חלק רק עם חברייו הקרובים. נראה שאת המצאתו הגדולה המציא בעיר שטרסבורג, בסביבות שנת 1440-1436..מכונת הדפוס הראשונה (."מכבש התווים הניידים של גוטנברג" ). המצאתו של יוהאן נחשבת לאחת ההמצאות החשובות בתולדות האנושות…לפתע ביום בהיר ניתן היה להפיץ כתבים וידע בצורה קלה והמונית לכל בני האדם שחפצו בכך.

רישום פטנטים לא היה בזמנו ולכן תוך זמן קצר התפשטה ההמצאה ובתי דפוס רבים קמו והתחילו לפעול. בתוך חמישים שנה בלבד עלה מספר הספרים שהופקו באירופה ממאות בודדות לכחצי מיליון. להתפשטות מהירה זו של הספר הכתוב היו השלכות מרחיקות לכת:

1.עלייה בלימוד קרוא וכתוב, שהובילה לעלייה בביקוש לספרים.
2. השכלה נרחבת לכל שכבות החברה, כולל איכרים מהמעמד הנמוך(שידעו לקרוא).
3. הקמת אוניברסיטאות בערים רבות באירופה בגלל הביקוש הגובר להשכלה.
4. ירידה בכוחה של הכנסייה בגלל נגישות רבה יותר לספרי הקודש והפצת דעות נגדה ונגד השלטון.

5.הפצת ידע לא רק בתוך מדינות אלה גם מחוצה להן.

6. יצירת העיתונות ,ועוד  השפעות נוספות ומגוונות.

לו היה חי יוהאן בזמננו אנו ,סביר להניח כי לאחר גילוי הטכניקה ,היה ממהר לרשום פטנט ,מגייס משקיעים ,בונה עסק ,ומבצע אקזיט , עושה רילוקיישן וחי חיי רווחה עד סוף ימיו . אולם גורלו לא בדיוק נע במסלול הזה.

עותק של תנ'ך גוטנברג

בניגוד לחשיבות ההמצאה שלו, מכונת הדפוס שנחשבת להמצאה החשובה ביותר במילניום השני, גורלו האישי של גוטנברג היה רע. ליזם החרוץ והחכם הזה לא היה כסף רב, להקמת בית הדפוס שלו. לכן הוא נזקק להלוואה כספית גדולה. משסיים לבנות את מכונת הדפוס והחל להדפיס ספרים בבית הדפוס שהקים, הוא נדרש להחזיר את הכספים שלווה. אך נדרש זמן רב כדי להרוויח כסף. הנושים שלו, האנשים שלהם היה חייב כסף, זכו במפעל הדפוס שלו, במקום החוב. גוטנברג האומלל לא התאושש מאובדן מפעל חייו, עד יום מותו. האיש שהמציא את הדפוס ושינה את העולם, מת עני וללא ההמצאה שנלקחה ממנו.

בעצם המצאתו הדפיס ידידנו את הספר העתיק בעולם (המודפס )או לחילופין הספר המודפס הראשון..התנ'ך…תנ'ך גוטנברג.

עם כל הכבוד ליוהאן,ממציא הדפוס המודרני ,את תואר הספר הראשון בכלל (לאו דווקא מודפס), קוטף ספר אחר " עלילות גילגמש". גילגמש (במקור בילגמש ) היה, על פי רשימת המלכים השומרית, מלכהּ החמישי של העיר ארך( מקטע הפתיחה). לפי "עלילות גילגמש", הוא היה אל למחצה.

תוצאת תמונה עבור עלילות גלגמש

"עלילות גילגמש" הם אפוס מסופוטמי, מהיצירות הספרותיות המוקדמות ביותר בתולדות האנושות, הרבה לפני העידן המודרני . מתקופת אור השלישית, בערך 2100 לפנה"ס.

תוצאת תמונה עבור גילגמש

ליצירה מספר גרסאות שונות בעלות תיארוך שונה. הגרסה המלאה ביותר עד היום, נמצאה בספריית המלך אשורבניפל, שמלך במאה השביעית לפני הספירה בנינוה שבאשור( איזור עירק של היום). החלק הראשון מהיצירה, שפוענח על ידי ג'ורג' סמית בשנת 1872 היה החלק המתאר את המבול. לאחר מחקר נוסף התברר כי סיפור המבול הוא חלק מיצירה גדולה בהרבה, שכינויה הבבלי היה "סדר גילגמש". יצירה זו כוללת שנים עשר שירים, על שנים עשר לוחות אבן נפרדים, ואורך כל שיר הוא כשלוש מאות שורות.

מחבר האפוס הענק הזה שאב ממקורות שומרים שונים קטנים בהיקפם, וערך אותם לכדי יצירה אורגנית אחת.(מזכיר מאוד את ארגון וחתימת התנ'ך שלנו) מקורות אלו נתחברו ככל הנראה בסוף האלף השלישי לפנה"ס בימי המלך שולגי מאור.(לא רחוק ממועד בריאת העולם על פי הדת היהודית).

בשנים מאוחרות יותר נמצאו לוחות אבן שונים באתרים שונים בעולם ,ובינהם אתר מגידו אצלנו , בהם התגלו לוחות בהן נחרטו קטעים מעלילות גלגמש . ההנחה היא כי הכתבים הראשונים היוו השראה וחומר לימוד שהועתקו בהמשך .

בין התנ'ךשלנו כיום ובין "עלילות גילגמש" ישנם קווי דמיון . תאורי גן העדן: יצירת האדם מהעפר, עצי הגן, הנחש וגזילת חיי הנצח , משותפים הן לתנ'ך שלנו והן לעלילות גלגמש. כמו כן אורך חייהם של הקדמונים היה עצום והלך והתקצר הן אצלנו והן ב"עלילות גלגמש". (אצלנו חיו הקדמונים עד אלף כגון מתושלח , ואצל גילגמש עד 30,000 המלך "אלולים"…) אך הדמיון העיקרי שבן הספרים הוא סיפור המבול . בתנ'ך המבול מגיע כי בני האדם פשעו וחטאו ,בעלילות גילגמש מגיע המבול כי בני האדם התרבו …והפריעו את מנוחת האלים…(יתכן שבגלל זה חוקק חוק מנוחת הצהריים בין שתיים לארבע)..מסקנות אירוע המבול מביא את שני הכותבים למסקנות הפוכות…סיפור המבול המסופוטמי (זה של עלילות גילגמש ) מסתיים בהטלת מגבלות שונות על הריבוי האנושי…שיעשו פחות רעש , בעוד מקבילו שלנו , המקראי מסתיים בברכת פריון אלוקית לנוח ומשפחתו: "וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ". הסבר אפשרי הוא כי שתי אמונות חזו באירוע טבע חריג בדמות מבול ..וכל אחת לקחה את הסיפור לכיוון האמונה שלה.

ומהדמיון בין הספר הראשון לספר המודפס הראשון אנו נעים  במוסיקה אל שנתיים נפלאות ומיוחדות  במינן אל השנים 1967-1968 . אלו השנים בהם פעלה בישראל אחת הלהקות בעלת החותם המוזיקלי מהבולטים שהיו בזמר העברי. אל להקת החלונות הגבוהים.

תמונה קשורה

"החלונות הגבוהים" הייתה להקת פופ ישראלית, שחבריה היו אריק איינשטיין (שירה), שמוליק קראוס (גיטרה, שירה, לחנים ועיבוד קולי) וג'וזי כץ (שירה).  בשנתיים בהם פעלה הלהקה היא הפיקה בסה'כ אלבום אחד. ובסה'כ ביחד עם שירים נוספים שביצעה ,הוציאה 11 שירים !!!.

השם שהוצע ללהקה (על ידי אורי זוהר) היה החלונות, כמחווה ללהקת "הדלתות" האמריקאית , אך לבסוף נקבע השם החלונות הגבוהים. בראיון רדיו שהתקיים ב-2008 עם ג'וזי כץ, היא סיפרה כי כאשר התאספו כמה חברים בדירה קטנה בתל אביב וניסו למצוא שם לשלישייה הבחין אורי זוהר דרך המרפסת בשלושה חלונות בבית אל על, ומכאן עלה הרעיון.

גם אופן הקמת הלהקה היה מקרי בהחלט. ב-1966, שמוליק קראוס וג'וזי כץ,שהיו אז זוג נשוי, נהגו להופיע כצמד. קראוס הזמין יום אחד את אריק איינשטיין, לביתם, לשמוע אותם שרים, איינשטיין שמע, הצטרף, שלושת הקולות התאימו וכעבור כשבוע, אלונה איינשטיין, אשתו של אריק, ששמעה אותם גם היא, הציעה שהם יהפכו ללהקה. והשאר היסטריה.

שירי הלהקה נעו בטווח הרחב שבין רומנטיות וליריות למחאה ופרובוקציה.( שיר נוגה(התשמע קולי) ,כל השבוע לך ,הנביא יחזקאל (שנאסר להשמעה בתחילה בגלל חשש לפגיעה ברגשות דתיים) ,חייל השוקולד ( שנאסר להשמעה בתחילה בגלל תקינות ורגישות פוליטית) ).

HighWindows.jpg

באפריל 1967 יצא תקליטה היחיד של הלהקה, הנושא גם את שם הלהקה. שירי הלהקה הפכו ללהיטים מבוקשים. הלהקה הקליטה עוד שירים אחדים, בהם "פגישה במילואים", "כמה נעים" ו"בואו ונרים כוסית". שירי הלהקה הוקלטו בצרפתית בהופעה בפריז ויצאו כתקליט. אחרי שנתיים של פעילות, בשנת 1968, התפרקה הלהקה.

ב-27 ביוני 2007, במלאת 40 שנה להופעת האלבום המקורי, הוציאה "הד ארצי" מהדורה מחודשת בעריכת ערן ליטוין שגם כתב את המאמר המצורף להוצאה, במסגרת סדרת "מבראשית", הכוללת את אלבום המקור בתוספת תקליטור בונוס ובו 14 שירים שטרם ראו אור וכוללים הופעות חיות, גרסאות באנגלית ובצרפתית לשירי האלבום , חוברת עם מילות כל השירים, תולדות הלהקה ותמונות ארכיון. כעבור כשבועיים, ב-12 ביולי, הגיע האלבום, בהוצאתו המחודשת, למעמד של אלבום פלטינה, לאחר שנמכרו ממנו למעלה מ-40,000 עותקים.

בשנת 2008 האלבום נבחר האלבום היחיד של הלהקה, כאלבום החשוב במוזיקה הישראלית של שנות ה-60 בסיכום 60 שנה למדינת ישראל בעיתון ידיעות אחרונות. שירם, זמר נוגה(התשמע קולי) שכתבה רחל המשוררת זכה במקום הראשון במצעד שירי ישראל.

תוצאת תמונה עבור שמוליק קראוס

אז איך מתכנסים הדברים ?

אז היום בדיוק מציין עולם הדפוס מלאת 564 שנים(23/2/1445) להדפסתו ההיסטורית של יוהאן גוטנברג . והספר הראשון שהודפס אי פעם היה התנ'ך …תנ'ך גוטנברג….והשבוע ציין עולם הזמר העיברי מלאת שש שנים(17/2/2003)  לפטירתו של שמוליק קראוס , מי שהלחין את כל שירי ה"חלונות הגבוהים".

ואיך החלונות הגבוהים קשורים לתנ'ך ?….שירם "איפוא הם כל אבותינו".

שבת נעימה לכולם..ואל תפסיקו לקרוא.. שגוטנברג לא יתאכזב.

איפה אברהם אבינו?
איפה איפה אברהם?
איפה אברהם אבינו
ירחם על בנו יצחק.

איפה הוא יוסף אחינו?
איפה בן פורת יוסף?
איפה הוא יוסף אחינו
שיחלום לי חלומות.

איפה היא רחל אמנו?
איפה איפה היא רחל
איפה היא רחל אמנו
שתזיל הרבה דמעות.

איפה הוא משה רבנו?
איפה איפה הוא משה?
איפה הוא משה רבנו
שיתן את הלוחות.

 

 

 

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s