חלליות קוראות לי לחזור כשהרוחות נושבות מעליך ..להיות או להיות(ברי סחרוף )

החלל…הגבול האחרון ….אלו יומני ספינת החלל אנטרפרייז ..משימתה העיקרית היא לחקור עולמות חדשים…תרבויות חדשות…מקום שכף רגלו של האדם לא דרכה…..

( הפתיח לסדרת המדע הבדיוני המיתולוגית-" מסע בין כוכבים " 1966-1969 )

הורד (2)

מעלות החום השבוע הרקיעו שחקים  ,אך נרגעו מעט ביום ה-189 של שנת 2017  . אין לפינתנו מושג באם יש קשר בין תאריכים ונושאים , אך בדיוק לפני שנה דנה הפינה במסע רחוק אחר של וסקו דה גמה להודו ( היום לפני 520  שנה ) , והפעם המסע רחוק יותר  ,…החלל.

בכדי להגיע לחלל העמוק ולחקרו אנו נדרשים לתחנת ביניים אשר תמוקם גבוה מעל כדור הארץ ,אלייה ניתן לחבור  לצרכי אספקה ,מנוחה ותחלופה.ובה גם ניתן יהיה לבצע מחקר ללא הפרעות ועיוותים אותם יוצרת האטמוספירה..ולשם כך נבנתה תחנת החלל הבינלאומית " מיר ".

מיר ברוסית פירושו  "תבל" ,התחנה נבנתה ע'י רוסיה במהלך 10 שנים (1986-1996)  ב-7 מקטעים שונים שחוברו האחד לשני על מנת לייצור תחנת מחקר  בגודל של  19 מ' אורך , 31 מ' רוחב  , ו27 מ' גובה .ובמשקל של  129 טון.

הורד

מיר הייתה מבוססת על סדרת תחנות החלל סאליוט ששוגרו לפניה על ידי ברית המועצות. היא קיבלה שירות בעיקר מחלליות סויוז רוסיות מאוישות וכן מחלליות משא בלתי מאויישות מסוג פרוגרס. נחזה שהיא תהיה היעד לטיסות של מעבורת החלל בוראן, אשר תוכננה ברוסיה אך ננטשה מאוחר יותר. ארצות הברית תכננה לבנות את תחנת החלל פרידום כמקבילה למיר. אך  לאחר תום המלחמה הקרה שולבו יכולות תחנת החלל מיר של רוסיה ומעבורות החלל האמריקניות. מיר סיפקה מעבדה מדעית גדולה וראויה למגורים בחלל ומעבורות החלל סיפקו משלוחים והרחבה זמנית של אזורי חיים ועבודה, ובכך יצרו את החללית הגדולה בהיסטוריה עם מסה משולבת של 250 טון. מעבורות החלל האמריקניות השתמשו בצווארון עגינה שתוכנן במקור עבור מעבורת החלל הסובייטית בוראן.

 

למה דווקא היום נזכרנו בה ? מאחר ולפני כשבוע וחצי מלאו 20 שנה לתאונת הדרכים הכי רחוקה ששמענו .

את האספקה לתחנת החלל ביצעו באמצעות חלליות  לא מאויישות מדגם "פרוגרס" תפקידן היה להגיע עצמאית אל התחנה לנווט עצמן אליה ולבצע עגינה אוטו ולהעביר הסחורה או האנשים.

ב27/6/97 הגיעה חללית מדגם זה אל התחנה לצורך העברת הטובין ,אך עם הבדל קטן ,בכדי לחסוך בעלויות בדגם זה לא הורכב מערכת עגינה אוטו' והרעיון היה שברגע הנכון יקחו החבריה בתחנת החלל שליטה על החללית ויבצעו עגינה ידנית…..ואכן החללית הגיע קרוב מאוד והחברים לקחו שליטה , אך מהירויות התגובה היו איטיות מדי והחללית פגעה בתחנה.

 

"היא נראתה מרושעת, כמו כריש מתקרב", סיפר לימים מפקד התחנה לזוטקין. "היא חלפה מתחתיי ואז כל התחנה רעדה והיטלטלה". כל מה שהספיק לעשות היה לצעוק לפואל להיכנס אל חללית המילוט.

 

הבלימה המאוחרת הסיטה מעט את הפרוגרס, אבל לא מספיק. החללית חלפה מתחת לחלון של לזוטקין, פגעה באחד הלוחות הסולריים של תחנת החלל, הרסה רדיאטור וניקבה חור באחד מחדרי תחנת החלל. אנשי הצוות מיהרו לסגור את פתח הגישה לחדר הפגוע, כדי לבודד אותו משאר התחנה, ונכנסו לחללית המילוט, מוכנים לנטוש את התחנה. עד מהרה התברר שאטימת החדר הצילה כנראה את שאר התחנה, אבל הבעיות לא הסתיימו.

images

ההתנגשות פגעה באספקת החשמל של התחנה והכניסה אותה לסחרור. הלוחות הסולריים לא היו מכוונים עוד אל השמש, מה שמנע את האפשרות לחדש את החשמל. מכיוון שבמהלך הניתוק החפוז של החדר ההרוס אנשי הצוות לא כיבו את המכשירים, מצברי החללית התרוקנו תוך זמן קצר, ובהיעדר חשמל לא יכלו להפעיל את מחשבי התחנה ולעצור את הסחרור. האפשרות האחרונה הייתה להפעיל את המנועים מהקרקע, אבל לשם כך היה צוות הבקרה צריך לדעת את מהירות הסחרור, כדי שצוות הבקרה יוכל להפעיל את מערכת הבלימה בהתאם.

 

החללית המשיכה להסתחרר כ-30 שעות, עד שפואל, דוקטור לאסטרופיזיקה, חישב את מהירות הסיבוב בשיטה ידנית: הוא הצמיד את אגודלו לחלון וניסה להעריך את מהירות המעבר של כוכבים מסוימים. החישוב הזה סיפק נתון קרוב מספיק, והפעלת המנועים מהקרקע בלמה את הסחרור. כעת נדרשו אנשי הצוות לסובב את תחנת החלל כך שהלוחות הסולריים אכן יפנו אל השמש. הם עשו זאת באמצעות תמרון מורכב, בעזרת מנועיה של חללית המילוט המחוברת לתחנה. לאחר שהתחדשה אספקת החשמל החלו אנשי הצוות לייצב בהדרגה את מצבה של מיר, אבל עבודות הבדיקה של החדר שניזוק חיכו עד לבואו של הצוות הבא לתחנה, כמה חודשים לאחר מכן. בסופו של דבר הנזק לא תוקן מעולם.

אף על פי שאין תחליף לתושייה האנושית, ליכולת האלתור ולתפקוד של האדם במצבים מורכבים, התאונה לפני 20 שנה, שכמעט הסתיימה באסון, המחישה גם את מגבלות היכולת האנושית והראתה שבמצבים מסוימים מוטב לסמוך על מכשירים מהימנים ולא לתלות את יהבנו בבני אדם – מוכשרים ככל שיהיו.

התחנה הקיפה את כדור הארץ  בגובה ממוצע של 360 ק'מ  בקצב של הקפה אחת כל  91 דק', סה'כ 15 הקפות ליום ובסה'כ  86330 הקפות עד לסוף דרכה ,104 חוקרים מ-12 מדינות שונות שהו בה לפרקי זמן שונים.

שלא כמו האנטרפרייז ממסע בין כוכבים , חייה של המיר היו קצרים יותר ,לאחר 15 שנות פעילות היא סיימה את דרכה ע'י כך שבעזרת שליטה מרחוק הוסטה מסלולה , והיא נכנסה לאטמוספירה ב23/3/2001 ונשרפה ,ושרידיה שקעו באוקיינוס  השקט בסמוך  לאיי פיג'י.

ומסעות בין כוכבים מובילים אותנו במוסיקה אל להקת סימפלי רד   ( פשוט אדום )

 

להקת פופ בריטית שפעלה בין השנים 1984–2010, וחזרה לפעול החל משנת 2015.

הורד (1)

 

הלהקה הוקמה ב-1984 במנצ'סטר על ידי מיק האקנל (Mick Hucknall, שירה), טים קלט (Tim Kellett, חצוצרה וקלידים) ופריץ מק'אינטייר (Fritz McIntyre, שירה וקלידים), שהיו לגרעין הקבוע של הלהקה; סביבם הצטרפו ועזבו אמנים אחרים באופן תדיר. סימפלי רד ידועה למעשה כפרויקט של אדם אחד—האקנל; הוא עצמו ציין זאת בראיונות רבים. שם הלהקה מתייחס לשערו האדמוני של האקנל.

סימפלי רד יצרה שירי פופ קליטים עם השפעה גדולה של מוזיקת נשמה שחורה. בחלק משיריהם משולבים אלמנטים של ג'אז, פאנק ורגאיי. החל מאלבומם החמישי ניכרת השפעה של מוזיקת דאנס.

 

אלבומה הרביעי של סימפלי רד, "Stars", אשר יצא ב-1991, הוא המצליח ביותר של הלהקה ואחד האלבומים הנמכרים ביותר בכל הזמנים, עם למעלה מ-20 מיליון עותקים שנמכרו. Stars היה נקודת השיא של הלהקה. האלבומים שהקליטה מאז זכו לביקורות צוננות ולהצלחה מסחרית מצומצמת.

היא הופיע בישראל שלוש פעמים שהאחרונה שבהם הייתה ביוני 2016.

imagesכעע

אז הכל מתרכז יחד… 520 שנה אחרי מסעו של וסקודה גמה להודו,ובשבוע של מסעו של מודי ראש ממשל הודו לישראל ,,,,,וביום הולדתו  ה-60 של ברי סחרוף הנפלא  ששר על חלליות בכותרת הפינה ,אנו מציינים  גם 20 שנה לתאונת המסע של פרוגרס למיר , אנקדוטה מעניינת נוספת היא ש20 שנה הוא גם הפער שבין תום סדרת מסע בין כוכבים לתחילת פרויקט מיר. ובנוסף  בשנה בה תמה הסדרה מסע בין כוכבים…1969…היא השנה בה לראשונה דרכה כף רגלו של האדם על הירח….(תחזרו לרגע למשפט הפתיחה של הסדרה..למעלה )….זהו…"הכל רשום ב……כוכבים " יאמרו המאמינים , כשם השיר של סימפלי רד..

שבת נעימה לכולם.

 

 

Too many hearts are broken

A lover's promise never came with a maybe

So many words are left unspoken

The silent voices are driving me crazy

After all the pain you caused me

Making up could never be your intention

You'll never know how much you hurt me

Stay, can't you see that I

I wanna fall from the stars

Straight into your arms

I, I feel you

I hope you comprehend

6 תגובות בנושא “חלליות קוראות לי לחזור כשהרוחות נושבות מעליך ..להיות או להיות(ברי סחרוף )

  1. אליהו הנושאים שאתה מעלה מעניינים ומרתקים
    ואכן מחכה כל סוף שבוע לראות באיזה נושא נחכים השבת
    תודה

    אהבתי

כתיבת תגובה