לייבנץ ניוטון ודו קרב לאור ירח

בוקר שבת בהיר ויבש של אמצע נובמבר ,בברלין הקור העז עוטף את שער ברדנבורג ,בלונדון על מגדל השעון מצטברים פתיתי קרח בלילה, התיירים על מגדל אייפל בפריז  מהדקים היטב את הצעיפים מפני הקור,ואצלנו…רוח מזרחית חמה ואובך..החורף מתעכב בפקקים.

גרמניה-צרפת-לונדון.

36965054v_wa

בלייפציג שבגרמניה נולד ביולי 1646 נשוא פינתנו ,ומי שנחשב לאחד מגדולי המדענים במאה ה16-17 ,ואחד מבכירי המדענים בהיסטוריה בכלל . הלא הוא : גוטפריד וילהלם לייבניץ: מתמטיקאי, פיזיקאי, פילוסוף, כימאי ממציא, מדינאי ופורץ דרך בתחומים רבים ומגוונים.

עד כמה גאון היה ?? עד מאוד מאוד מסתבר .כבן לאב פילוסוף שנפטר כשהיה גוטפריד בן 7 ,ירש את הספריה הענקית של אביו ,ולימד עצמו לטינית כך שבגיל 12 קרא בשקיקה ספרים בתחומים רבים של פילוסופיה ,מוסר ,ביולוגיה ,מתמטיקה ועוד תחומים נוספים.

בגיל 15 החל לייבניץ ללמוד פילוסופיה ומשפטים באוניברסיטת לייפציג והשלים תוך ארבע שנים תואר ראשון, שני ושלישי בפילוסופיה, לצד תואר בראשון במשפטים.

שנה מאוחר יותר היה מוכן להגן על התזה שלו לדוקטורט אך בגלל סירוב האוניברסיטה להכיר בכך בגלל גילו הצעיר עבר ידידנו לאוניברסיטת אלטדורף, ובסוף 1666 קיבל שם דוקטורט למשפטים והצעה למשרת פרופסור.

הבחור היה מבריק ופנה לעסוק בכימיה ופיזיקה דווקא ,וקנה לו מעמד של יועץ מדיני בכלל , פרסם חיבור הקורא לצרפת לכבוש את מצרים כדי לשפר עמדות בעימותים בין המעצמות האירופיות.

הוא עבר לפריז  בה נהנה מאוד מאחר והיא הייתה מוקד עולמי של מחקר, ידע וקידמה, אך שליחותו נקטעה עם מות פטרונו המושל ב-1673. לאחר שלא מצא עבודה טובה יותר, נענה להזמנתו של הדוכס מבראונשווייג לשמש יועץ בחצרו בהנובר.

וכך לאחר שהיה בת 4 שנים בפריז חזר לגרמניה ושם שימש במשרת יועץ בבית הנובר 40 שנה, עד סוף ימיו.

באותה תקופה לערך פעל  החוקר אייזיק ניוטון באנגליה וצבר מוניטין ופרסום ובין השניים נוצרה תחרות כמעט על בסיס אישי.

אחת מתרומותיו הגדולות ביותר של לייבנץ היתה פיתוח החשבון הדיפרנציאלי והאינטגרלי כחשבון– התחום העוסק בחקר השינוי של פונקציות. לייבניץ שקד שנים ארוכות על פיתוח הענף הזה, ופרסם את שיטותיו ב-1684. במקביל, ואולי קצת קודם לכן, פיתח המדען הבריטי הנודע אייזק ניוטון, שיטה מתמטית דומה מאוד, אך החל לפרסם אותה רק ב-1693. ניוטון וחסידיו האשימו את לייבניץ בגניבה ורמאות, והעימות הסוער ביניהם נמשך שנים ארוכות.

המחלוקת בין שני המדענים המשיכה להעסיק את ההיסטוריונים גם הרבה לאחר מותם, והסברה המקובלת כיום היא שניוטון ולייבניץ פיתחו בנפרד כלים מתמטיים דומים למדי. ניוטון הגיע אליהם בעיקר מהזווית הפיזיקלית, כדי לתאר שינויים בתנועה, ואילו לייבניץ ראה בהם כלי מתמטי

,כמו כן פיתח  לייבנץ מכונות חישוב שבניגוד למכונה הידועה  של פסקל שידעה חיבור וחיסור שלו ידעה לבצע גם חילוק וכפל ,ושיפור של שיטת החישוב הבינארית שהיא אמו הביולוגית של המחשב של ימינו. הוא התעמת עם ניוטון בטענה ליחסיות המרחב בעוד שניוטון טען למרחב קבוע ,הרבה שנים מאוחר יותר עם תורת היחסות של איינשטין התברר שלייבנץ  צדק.

הוא עסק גם בביולוגיה וכימיה וחזה את ה DNA   ממנו מורכב הגוף האנושי , תכנן שעונים ,מנועים ,ואפילו צוללת  ( לא אלו שנרכשו לאחרונה ) ,ואף טען שלכדור הארץ ליבה מתכתית ,דבר שהוכח שנים רבות לאחר מותו .

את כל עבודתו המדעית עשה לייבניץ כאמור במקביל לתפקידיו הרשמיים כיועץ פוליטי, יועץ משפטי, ספרן והיסטוריון בחצר בית הנובר. בתקופה זו בריתות נכרתו והופרו וקשרים פוליטיים בין החצרות האירופיות נרקמו ונפרמו חדשות לבקרים ממש כמו במשחקי הכס .

לייבניץ היה בין שושביניו של חוק ההסכמה, שאפשר בסופו של דבר לבית הנובר לתפוס את כס המלוכה בבריטניה ולמנות את ג'ורג' לואיס מחצר הנובר למלך ג'ורג' הראשון ב-1714. אך המלך ג'ורג' הרחיק מעליו במידה רבה את לייבניץ, שלא סיים את כתיבת ההיסטוריה של משפחתו, והעדיף על פניו את יריבו …..ניוטון, שמעמדו בלונדון היה רם מתמיד. חינו של לייבניץ סר עוד יותר עם מותה של המלכה סופיה באותה שנה, ולייבניץ נותר לבדו, מנודה מחוג השלטון.

וכך ב14 לנובמבר ( השבוע לפני 300 שנה ) הלך לעולמו והוא בן 70.

תחילתם וסוף ימיו של לייבנץ ,הליכתו לשהות בצרפת ,עיסוקו ביחסי החוץ  ,וכן התחרות שלו עם ניוטון  ,והירח הענק של ה-14 לנובמבר השבוע מובילות אותנו בשירה וריקודים אל הזמרת מגי ריילי  ואל המוסיקאי יוצר מלחין מייק אולדפילד .

 

מגי זמרת סקוטית ילידת גלאזגו ((ספט-1956) החלה את דרכה כזמרת סול והוציאה תקליט ראשון בשנת 1976 ובהמשך שרה רוק עדין ,פופ ושירי עם ,ונודעה בעיקר בזכות שיתוף פעולה בשירים שיצר עבורה המלחין והיוצר מייק אולדפילד  (יליד מאי-1953 ברידינג שבאנגליה) מייק אולדפילד  הוא יוצר  מוכשר בצורה יוצאת דופן בתחום הכתיבה המוסיקלית ומנגן בכמעט 30 כלי נגינה שונים ניגן בהרכבים שונים והוציא עד היום 23 תקליטים/תקליטורים ,חובב חיים טובים (7 ילדים משלוש נשים ,ואסף אופנועים מרשים).

איך זה קשור ?? אז הוירטואוזיות המוסיקלית של אולדפילד וחיבתו לחיים מזכירה מאוד את הוירטואוזיות המדעית של לייבנץ ,וחיבתו לחיים בחצרות הפטרונים.

ומגי ריילי ששרה את שיריו של מייק אולדפילד  התפרסמה בעיקר בזכות שלוש הלהיטים :  FOREIGN AFFAIR , GET TO FRANCH , MOON LIGHT SHADOW   לייבנץ שעסק ביעוץ יחסי חוץ …נסע לצרפת… והיתעמת  בחייו עד שתמו במעין דו קרב עם ניוטון .

ומתי תם הדו קרב   ??……לאור ירח ? ב-14 לנובמבר 1716  עת הלך ידידנו לעולמו ,כאשר בדיוק השבוע ב-14 לנובמבר היה הסופר מון …זוכרים ?

ומתוך שירה של ריילי :

The trees that whisper in the evening
Carried away by a moonlight shadow
Sing a song of sorrow and grieving
Carried away by a moonlight shadow
All she saw was a silhouette of a gun
Far away on the other side
He was shot six times by a man on the run
And she couldn't find how to push through

I stay, I pray
See you in heaven far away

יתכן שיום אחד שנגיע למעלה נפגוש אותו ונשוחח ,אבל כמו שאמר דג'ימון הונסו

המשחק את יובו בסרטו של  רידלי סקוט "גלדיאטור" בסצינת הסיום  :

I will meet you in the other life….but not yet..not yet

שבת נעימה לכולם.

 

כתיבת תגובה