דע מניין באת……..לתת דין…וגם חשבון

השמש החמה צרבה את עורפו . ואגלי זיעה  עגולים ניגרו  מקצוות שיערו ,והתגלגלו מטה לאורך גבו .שם נספגו בחולצת בית הספר הצבעונית ושיוו לצבעה הירוק מראה כהה יותר. מזה מספר שבועות שהטמפ' אינה יורד מ 35 מעלות והלחות …הוי  איזו לחות ..אפשר ממש לחוש את המים באויר המחניק והמהביל של מורדות הרי מונאר . בכל בוקר נוהג היה לעשות את דרכו מביתו שבכפר אל שולי העיירה הסמוכה . תיק האוכל בידו הימנית ותיק הלימודים על כתפו השמאלית.  על מנת לצקת עניין בהליכה יומיומית זו ,נהג למנות את שיחי התה  השתולים בשורות אינסופיות. יום אחד מנה את אלו הגזומים ,למחרת את אלו  שלא נגזמו. יום אחד מנה את השיחים עד לשורת הנשים הקוטפות ויום אחר מנה את השיחים החסרים , אלו שנעקרו מפאת גילם ,ובמקומם יינטעו בוודאי  שיחים חדשים.

כמה עניין יש באותם עלים , עד שלבסוף יחלטו במים רותחים ,אליהם יתווספו סוכר ממותק וחלב חם וביחד יימזגו אל כוסות הצ'אי מסאלה לאורכו ולרוחבו של העולם ,כך סיפרה לו אימו.אבל את ג'ומאר העסיקו עלי התה יותר כחצר משחקים למוחו הסקרן.

יום יבוא חשב לעצמו ואולי תצמח לי תועלת מכל משחקי החשבון הללו, מרחוק נשמע כבר צלצול בית הספר הקורא לתלמידים להיכנס לכיתות , הוא נשא את רגליו חיש קל ומיהר אל הכיתה , זכורונות האיחור האחרון עדיין היו טריים בראשו. 

תוצאת תמונה עבור שדות התה במונאר

שבת אחרונה של חודש דצמבר ,זה האחרון במניין שנת 2018 ,וכאילו יועצי המס של ממלכת העננים הורו לכל העבים להשיל את מימי השנה הקודמת בטרם תחל זו הבאה , והללו נענו בצייתנות והורידו גשמי ברכה גם בשבוע החולף , ואלו שלא הספיקו ימשיכו כנראה גם בשבוע הקרוב.

ובכדי להתחממם מעט נוסעת פינתנו השבוע מזרחה ,אל חלקה הדרום מזרחי של תת היבשת ההודית , אל חבל טמיל נאדו.ולמה דווקא לשם  ?  ראשית כי ממש יפה שם ,ירוק והררי ומלא במים, אך בעיקר משום ששם נולד לפני 131 שנים בדצמבר 1887 למשפחה דלת אמצעים בעיר הענייה אירודו ,ילד קטן וחמוד. הוריו החליטו לתת לו את השם הקליל ..סריניוואסה איאנגאר רמנוג'אן.

תוצאת תמונה עבור איאנגאר רמנוג'אן.

האמת היא שמכלול האירועים שהתרחשו בחייו היו די והותר 'תירוצים' לכך שלא יופיע בדפי ההיסטוריה. אך יד הגורל, רצון אמיתי ואהבתו למתמטיקה גרמו לדברים לקרות אחרת.

תלמידים מתחכמים אינם משאת נפשו של כל מורה וידידנו היה מסתבר גאון לא קטן .כבר בגיל צעיר ניכר אצל רמנוג'אן כישרון יוצא דופן בכל הקשור לעולם המספרים. לא פעם הוא הצליח להביך את מוריו לכיתה. למשל, כשהמורה שלו למתמטיקה בבית הספר היסודי הסביר כי חילוק של כל מספר בעצמו יביא לתוצאה 1, שאל רמנוג'אן "אבל אם נחלק אפס בננות לאפס ילדים, אז איך כל ילד יקבל בננה אחת? ". למזלו הטוב ולמזלינו אנו , מוריו הבינו כי מדובר בילד מבריק ולא חוכמולוג ,ובמקום לראות בדברי רמנוג'אן פגיעה בכבודם הם החליטו לרתום את כישוריו לטובת המערכת . רמנוג'אן הופקד על סידור מערכת השעות של כל בית הספר, תפקיד הידוע כסבוך, לא חביב  ודורש תשומת לב לפרטים רבים ושקלול של מכלול הגבלות ודרישות. נסו פעם אתם לסדר מערכת שעות של בית ספר , ואל תתפלאו אם פתאום יגאה בכם הרצון לעסוק בכריית פחם.

ידידנו הצעיר לא נרתע , הוא גייס לעזרתו את ידידיו הטובים ביותר..המספרים. הוא החליף במספרים את שמות השיעורים כדי לבנות את המערכת. כך הוא הצליח לייעל את עבודתו וגם גילה תוך כדי עבודה , את עולם ריבועי הקסם – טבלאות שבהן סכום המספרים זהה בכל שורה, בכל עמודה ובשני האלכסונים. רמנוג'אן חקר את תחום ריבועי הקסם וכיצד לבנות אותם, וכתב על כך רבות במחברותיו.

כיוון נוסף לעלילות הנער מגיע ממקור לא צפוי . על מנת להגדיל את הכנסת ביתם העני ,החליטה אימו לשכן עימם בבית שני סטודנטים בשכירות . הללו גילו חיש מהר את יכולותיו המתמטיות ונעזרו בו בפתרון בעיות בהם עסקו ואף השאילו עבורו ספר מספריית האוניברסיטה בשם "תוצאות יסודיות במתמטיקה טהורה" מאת ג'ורג' קר. הספר חידד והרחיב את הבנתו במתמטיקה וכך בסוף לימודיו בתיכון  בגיל 17 קיבל מלגת הצטיינות. הוא  התקבל לכיתת המצטיינים של המכללה הממשלתית לאומנויות. אולם על אף כישרונו המתמטי,סולק רמנוג'אן מהמכללה כעבור שנה אחת בלבד. מאחר והוא התעניין אך ורק במתמטיקה, ונכשל במקצועות אחרים בהם אנגלית וסנסקריט.

בגיל 19 הוא שוב מתקבל לכיתת מצטיינים באונברסיטה של מדרס , אולם לאחר שנה נאלץ לפרוש עקב בריאות לקוייה.אך ידידנו אינו אחד שמוותר.

במשך שש שנים תמימות הוא חיפש אחר פטרון אקדמי ומשרה קבועה שתאפשר לו לפרנס את משפחתו. בזמן זה התקיים מהוראת מתמטיקה והחל לפרסם מאמרים ב-Society Journal of the Indian Mathematical. המאמר הראשון שפירסם עסק בשאלת ערכו של הביטוי

טוב ,יש כאלה שזה ממש מרתק אותם , ולכן הוא הציע לשלוח אליו פתרונות ורעיונות כיצד לפתור בעיה זו, אך לאחר חצי שנה, שלא קיבל פתרון מניח את הדעת, החליט להתמודד עם הבעיה בעצמו, והראה שהפתרון שואף ל-3.( למי שלא מאמין אפשר לנסות..).

עם כל המתמטיקה והמלגות אימו עדיין חשבה כי לא טוב היות האדם לבדו ולכן מאחר ובאותה תקופה היו נהוגים בהודו נישואי קטינים, והחוק עדיין לא אסר על כך. אמו שידכה אותו לגַ'נָאקִי, בחורה בוגרת…בתם בת העשר של חברי המשפחה.  הם נישאו ביולי 1909 והחגיגות נמשכו חמישה ימים.

ממש כמו ב"נער החידות מבומבי" , או כמו בסרט "הכישרון של מר ריפלי" ,צפונות הגורל אינן נהירות, וכך בתקופה זו רמנוג'אן שמר על קשרים עם כמה אנשי אקדמיה בהודו. אחד מהם הפנה את תשומת ליבו במקרה למאמר של פרופסור ידוע מאוניברסיטת קיימברידג', גודפרי הארדי (Hardy), שציין סוגיה מתמטית בתחום הסדרות האין-סופיות שטרם הוגדרה. רמנוג'אן די הופתע משום שהוא הצליח להגדיר אותה. הוא ניצל את ההזדמנות לשלוח להארדי את תובנותיו בנושא ובנושאים נוספים בנסיון להרשים את מי שהיה אחד המתמטיקאים הבכירים בבריטניה בזמנו.

הארדי אכן התרשם מעבודתו של רמנוג'אן וראה שמדובר בגאון בעל כישרון רב.  הארדי הצליח לסדר שרמנוג'אן יקבל מלגה מאוניברסיטת מדראס להשתלמות באוניברסיטת קיימברידג', וכך במארס 1914 עלה ידינו על אוניה והפליג מערבה  לאנגליה בירת הידע והמדע של אותם ימים.

באנגליה עשה ידידנו הצעיר חייל בכל הקשור למתמטיקה  ( תורת המיספרים ,חוקי פאי ,פונקציות חלוקה ,וקבועים מתמטיים) ,הוא פירסם 21 מאמרים ועוד 11 מאמרים קצרים בכתבי עת מתמטיים. ב-1918 כשהיה רק בן 30  נבחר לחברה המלכותית הבריטית ולחבר אקדמיה בטריניטי קולג'. וכך הפך  נתין עני מאחת הקולוניות הרחוקות של האימפריה  לחבר אקדמיה…בטריניטי קולג'.

בין הישגיו החשובים היו  "משולש הריבועים של רמנוג'אן",   והמושג "מספרים פריקים מאוד". (אלה מספרים שלמים חיוביים (טבעיים) שלא קיים מספר קטן יותר שמתחלק ביותר גורמים מאשר הם), וכמובן חלקו הנכבד בתורת החלוקה ( כמה אפשרויות יש לפרק מספר לגורמים שלמים).

רמנוג'אן התקשה להסתגל לחיים באנגליה ולהתרגל למנהגים החברתיים שם, וכן ללבוש המערבי ולמזון הבריטי. אבל הקושי העיקרי שלו היה לעמוד בדרישות המתמטיות הפורמליות המקובלות באקדמיה, דבר שלא הקפיד עליו כשעבד לבדו. הארדי ציוות את חברו ועמיתו ג'ון ליטלווד (Littlewood) להנחות את רמנוג'אן בכתיבה אקדמית.

תוצאת תמונה עבור רמנוג'אן

דפים מתוך מחברותיו המקוריות של רמנוג'אן

ב-1917 הידרדרה שוב בריאותו של רמנוג'אן. הוא חלה בשחפת ובמשך כמעט שנתיים אושפז שוב ושוב. בריאותו נפגעה עוד משום שכאיש הדת הברהמינית הוא הקפיד על תזונה צמחונית, אך הוא התקשה לשמור על תזונה זו באנגליה, בעיקר בתקופת מלחמת העולם הראשונה, נוכח המחסור בפירות וירקות טריים. המחשבה הייתה שאם רמנוג'אן יחזור לתקופה מסוימת להודו לפגוש את משפחתו ולשהות מזג האוויר נוח יותר, ישתפר מצבו הבריאותי. רמנוג'אן הפליג חזרה להודו, בראשית 1919, אחרי כמעט חמש שנים באנגליה, אך לרוע המזל תקוותו של הארדי לא התממשה, והוא הלך לעולמו, ככל הנראה בשל מחלת מעיים, ב-26 באפריל 1920 בגיל 32 בלבד.

רמנוג'אן חי את עולם המספרים כל הזמן. אנקדוטה מפורסמת מספרת כי באחד מאשפוזיו בא הארדי לבקרו בבית החולים, סיפר לו כי בא במונית שמספרה 1729, והעיר שזה מספר משעמם. רמנוג'אן אמר בתגובה שזה מספר יוצא דופן, משום שהוא המספר השלם הקטן ביותר ששאפשר לבטא כסכום של שתי חזקות שלוש, בשני אופנים שונים: 93+103=13+123=1729.בעקבות זאת, המספר 1729 מכונה בקרב מתמטיקאים "מספר הארדי-רמנוג'אן". בשנת 1991 הופק סרט על חייו בשם " האיש שידע אינסוף".

וזה לוקח אותנו בקצרה במוסיקה אל  הזמר והיוצר הישראלי רמי פורטיס.

תוצאת תמונה עבור רמי פורטיס

רם אפרים פורטיס (נולד ב-7 ביולי 1954 בתל אביב) הוא זמר רוק ישראלי בולט צבעוני ומפתיע ויוצר משפיע. אלבום הבכורה שלו משנת 1978, "פלונטר", נחשב לפורץ דרך בתולדות המוזיקה הישראלית. אלבומו השני, "סיפורים מהקופסא" (1988), נחשב על ידי המבקרים כאחד מאלבומי הרוק החשובים ביותר שיצאו בישראל.

פורטיס הוא יליד תל אביב, אביו היה שנים רבות מנהל מחלקת התרבות של עיריית תל אביב.

רמי שירת בנ"מ במלחמת יום הכיפורים והושפע באופן ניכר מהתופת בחזית. שנה לאחר מכן הוא החל את דרכו המוזיקלית ב-1975 כעובד במה בהופעות של להקת תמוז. ב-1978 יצא אלבומו הראשון של פורטיס, "פלונטר", בחברת "סי.בי.אס" (אן אם סי) ובהפקתו המוזיקלית של חיים רומנו. האלבום היה אחד מהאלבומים הרועשים והפרועים ביותר שנעשו במדינת ישראל עד אז, ורק שיר אחד במרוצת השנים הפך ללהיט ידוע מהאלבום והוא "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי" ( והיו גם "אינקובטור" ,"שמש לך מצפים").

הרוק הפרוע שהביא פורטיס לקדמת הבמה של המוסיקה הישראלית הקדים כנראה את זמנו. בסוף שנות השבעים זכה פורטיס בתקשורת לכינוי "משוגע", בשל סגנונו המוזיקלי הפרוע ולמעשה ייסד את הפאנק הישראלי שנמצא אז בחיתוליו בהשוואה לארצות הברית ולבריטניה.

 

ב-1980 נסע רמי פורטיס, יחד עם ברי סחרוף ומלכה שפיגל לאמסטרדם לנסות את מזלם, מכיוון שסברו שבישראל הרוק יישאר זרם שוליים קטן בחברה ובתרבות. הלהקה, שכינתה את עצמה "S.O.B" (קיצור של "הבנים של בטהובן" וכן של "בן כלבה"), גרה בבית נטוש והתקיימה בצמצום רב. לאחר זמן מה חזר פורטיס לישראל.

תוצאת תמונה עבור רמי פורטיס

-1984 עזב פורטיס שוב את הארץ לאחר שסחרוף הציע לו להצטרף למינימל קומפקט, שכבר החלה להתבסס באירופה. פורטיס שר כסולן מוביל בלהיטים "Autumn Leaves" ו-"Inner Station". במהלך תקופה זו הוא היה בן זוגה של חברת הלהקה, הזמרת מלכה שפיגל.ב-1987 נקלעה מינימל קומפקט למשבר שגרר אותה להתפרקות. פורטיס וסחרוף החליטו לקחת חופשת קיץ של חודשיים בישראל, להקליט אלבום אחד בעברית ולחזור לאירופה.

מאז איחודם הוציא פורטיס בעזרתו של סחרוף כמה אלבומים נהדרים : "סיפורים מהקופסא" ,"1900" שזכו להצלחה נהדרת ולפריחה של סצנת הרוק בישראל.בהמשך היו עוד שיתופי פעולה נהדרים יחד עם סחרוף ,שלומי ברכה מלהקת משינה ,שיתוף פעולה בהפקת "עבודה עיברית עבודה בטלוויזיה ועוד אך קצרה היריעה והפינה.

ואיך הדברים מתחברים ?

ניצוצות של גאונות וניצנים של שורשים .

השבוע ציין העולם 131 שנים להולדתו של איאנגאר רמנוג'אן ,האיש שבעזרת ניצוצות מופלאים של גאונות יצא מהעיירה הנידחת בדרומה של הודו ,והגיע אל עילית המדע בטריניטי קולג' של אנגליה. האיש שעזב את טמיל נאדו חבל הארץ אליה משקיפים כשעומדים על הרי מונאר שבמזרח חבל קרלה .חבל ארץ ממנו הגיעו הורינו לפני 64 שנים.והשבוע בדיוק יצא הספר הראשון בו כותבים בני העדה עצמה,  בנות/בני הדור השני על המקורות והשורשים. והיה לי הכבוד ביחד עם יעלה קופר וכותבות נוספות לקחת חלק בספר זה.

IMG_20181228_150539

 

הספר " מבעד לעדשה -קוצ'ין בעיני הקהילה היהודית" בעריכת ד'ר אתי גלעד יצא בקרוב לשוק ,(ההשקה ב16/1/18 בכנסת ישראל בירושלים ) , ומי שחפץ לנבור מעט בשורשינו ,לדעת קצת יותר מי אנחנו ומאין באנו ,לקלף קצת מקליפת ההווה על מנת לראות לרגע את העבר שהיה סמוך למקום הולדתו של רמנוג'אן מוזמן לקוראו.

ומי שר על ניצוצות ?? על לגלות מי באמת אנחנו ? כמובן רמי פורטיס בשירו הנפלא "ניצוצות" ,מהיפים שנכתבו בישראל מילים ולחן…

אז שימו אוזניות עיצמו עיניים ותנו לשיר לנגן..שבת נעימה לכולם.

כן, אנחנו שניים, האויב שהוא חבר
אני זה התחפושת ובפנים אדם אחר
צועק אל הירח, בוכה ומקלל
מסתובב כמו כלב, מוכה ומילל

זה כמו מכת חשמל, וזה זורם ומעוות
את חוש הזמן לאן? אני הולך ומסתבך
ניצוצות של הבנה, שוב חולפים כמו סרט נע
כמו רוח סערה הם מקלפים עוד חלקים מהקליפה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s